OKAMURA Shoji

FacultyEducation for Children with Developmental Disabilities
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2020/07/01

Researcher Profile and Settings

Education

  •   2017 09  - 2017 09 , Hyogo University of Teacher Education
  •   2001 04  - 2003 03 , Hyogo University of Teacher Education, Graduate School of Education
  •   1991 04  - 1995 03 , Yokohama National University

Degree

  • 修士(学校教育学)
  • 博士(学校教育学)
  • 公認心理師
  • 臨床心理士
  • 学校心理士
  • 特別支援教育士SV
  • 認定カウンセラー

Association Memberships

  • THE JAPANESE ASSOCIATION FOR COGNITIVE THERAPY
  • THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY
  • THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES
  • THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
  • Japanese Academy of Learning Disabilities
  • THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS
  • THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION

Academic & Professional Experience

  •   2018 04  - 現在, Hyogo University of Teacher Education
  •   2011 04  - 2018 03 , Hyogo University of Teacher Education

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Clinical psychology
  • Humanities & social sciences, Special needs education

Published Papers

  • Assessing the Needs of Parents of Children With Autism Spectrum Disorder and Behavior Problems : Association With Parents' Sense of Coherence, 57, (3) 149 - 158, 10
  • Consultation for Lesson Improvement Based on the Assessment at the Grade Meeting in Regular Classes of Junior High School, 山下 綾子, 岡村 章司, LD研究 = Japanese journal of learning disabilities, LD研究 = Japanese journal of learning disabilities, 27, (4) 478 - 490, 11
  • Behavioral Consultation to Promote Class-Wide Support for a Regular Elementary School Teacher, 森 一晃, 岡村 章司, 特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education, 特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education, 56, (3) 169 - 182, 10
  • Promoting Marital Communication of Parents with an Infant with Autism Spectrum Disorder, 岡村 章司, 渡部 匡隆, カウンセリング研究 = The Japanese journal of counseling science, カウンセリング研究 = The Japanese journal of counseling science, 50, (3) 152 - 159, 11
  • A Strength-Based, Parent-Implemented Intervention for a Child With Autism and Behavior Problems : Parent With a Reported High Level of Stress, 岡村 章司, 特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education, 特殊教育学研究 = The Japanese journal of special education, 54, (4) 257 - 266, 12
  • Effects of observing the view from another person's viewpoint on training of spontaneous spatial perspective-taking in a child with autism spectrum disorder, 朝岡 寛史, 熊谷 正美, 岡村 章司, 渡部 匡隆, 自閉症スペクトラム研究 = The Japanese journal of autistic spectrum, 自閉症スペクトラム研究 = The Japanese journal of autistic spectrum, 14, (1) 5 - 11, 09
  • The Role by a Coordinator at a School for Special Needs Education to Increase the Support for Elementary and Junior High Schools, 岡村 章司, LD研究 = Japanese journal of learning disabilities, LD研究 = Japanese journal of learning disabilities, 25, (3) 338 - 348, 08
  • Symposium on the Situation and Agenda for Supporting People With Disabilities After the Great East Japan Earthquake and Tsunami, INOUE MASAHIKO, OKAMURA SHOJI, OHKUBO KENICHI, TSURUMAKI MASAKO, NAGAYOSHI YASUNORI, SONOYAMA SHIGEKI, ISAWA SHINZO, TANAKA-MATSUMI JUNKO, ASANO TOSHIO, Japanese Journal of Behavior Analysis, Japanese Journal of Behavior Analysis, 27, (1) 2 - 15

Misc

  • Evaluation of Teachers Training to Plan Behavioral Support in the Home Setting for Children with Behavior Problem : Assuming collaborative teacher-parent planning, 岡村 章司, 井澤 信三, 兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, (55) 57 - 63,   2019 09
  • Review on "Guidance and Counselling" for Students with Mild Intellectual Disability and Developmental Disorders in Special High School for Intellectual Disability, 井澤 信三, 原 康行, 永井 孝行, 西田 裕明, 山本 真也, 岡村 章司, 兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, (54) 37 - 42,   2019 02
  • 自閉症児の親に対するペアレント・トレーニング 親のストレス対処力に応じた効果検討, 岡村章司, 大脇知子, 日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM), 56th,   2018 08
  • School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) as a Student Guidance System in the United States : Designing Universal School Systems for All Students Developed by the University of Oregon, 三田地 真実, 岡村 章司, 原口 英之, 神山 努, 共生科学研究 : 星槎大学紀要, (13) 96 - 108,   2017
  • 医療・教育・福祉の連携による行動障害のある児・者への支援方法に関する研究 英国における家族支援に基づく行動障害支援に関する実地調査, 井上雅彦, 岡村章司, 医療・教育・福祉の連携による行動障害のある児・者への支援方法に関する研究 平成28年度 総括・分担研究報告書(Web),   2017
  • Effects of Coping Resources on Promoting Future Oriented Coping Found in Undergraduates with High Levels of Autistic Traits., 市川 哲, 井澤 信三, 岡村 章司, 兵庫教育大学学校教育学研究, 28,   2015 11

Conference Activities & Talks

  • 自閉スペクトラム症児を持つ養育ストレスの高い母親への支援―適切な行動に特化したABC分析を通して―, 大脇知子, 岡村章司, 日本行動分析学会年次大会発表論文集,   2017
  • 強度行動障害に対するスタッフトレーニングをどのように進めるか 機能分析的アプローチの成果と普及を考える, 五味洋一, 大久保賢一, 岡村章司, 井上雅彦, 日本発達障害学会研究大会発表論文集,   2015 07
  • 特別支援学校における行動問題を示す自閉症児へのチーム支援―協働が困難な事態における支援体制づくり―, 岡村章司, 日本行動分析学会年次大会発表論文集,   2008 07
  • 激しい行動問題を示す自閉症児に対する包括的支援―巨視的アプローチによる地域生活支援―, 岡村章司, 谷晋二, 日本行動療法学会大会発表論文集,   2008
  • 強度な自傷行動をもつ自閉症生徒に対する行動分析的アプローチ (4) 視力を喪失した事例に対する自傷行動が頻発する日の対応について, 岡村章司, 井沢信三, 川上英輔, 井上雅彦, 日本特殊教育学会大会発表論文集,   2002 08


Copyright (c) MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.