YOSHIMIZU Hiroya

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Last Updated :2020/09/14

Researcher Profile and Settings

Degree

  • Master of Education, Osaka Kyoiku University
  • Doctor, Hyogo University of Teacher Education

Academic & Professional Experience

  •   2019 04  - 現在, Hyogo University of Teacher Education
  •   2010 04  - 現在, Hyogo University of Teacher Education, Graduate School of Education, Professor
  •   2016 04  - 2019 03 , Hyogo University of Teacher Education
  •   2012 04  - 2016 03 , Hyogo University of Teacher Education
  •   2007 04  - 2010 03 , Hyogo University of Teacher Education, Graduate School of Education, Associate Professor
  •   2003 04  - 2007 03 , Gifu Shotoku Gakuen University, Fuculty of Education, Associate Professor

Research Activities

Research Areas

  • Humanities & social sciences, Primary/secondary education and curricula, Social Studies Education
  • Humanities & social sciences, Human geography

Research Interests

    disaster prevention education, Geographical Education, Social Studies Education

Published Papers

  • Trends and Prospects for Research on Community Design Learning in Social Studies, YOSHIMIZU Hiroya, SATO Katsushi, SHIBUTANI Tomokazu, SOGAWA Tsuyoshi, Hyogo University of Teacher Education Journal, Hyogo University of Teacher Education Journal, 55, 1 - 10, 09
  • Trends and Prospects for Research on Secondary School Geography Education, YOSHIMIZU Hiroya, Journal of Research on Education in the Social Studies Department, Journal of Research on Education in the Social Studies Department, 30, 27 - 34, 12
  • The Implications form The Forefront of Social Studies Lesson Study in Japan and Korea(Part3: The Forefront of Social Studies Lesson Study in Japan and Korea,The Achievement Report of International Social Studies Exchange Seminar between JER, Yoshimizu Hiroya, Bulletin of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies, Bulletin of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies, 49, (0) 73 - 74
  • Multi-Scale Geography lesson using the Concept of Geographical Scale: For Better Dynamic Geography Lesson, YOSHIMIZU Hiroya, The Journal of Social Studies Education, The Journal of Social Studies Education, (2) 25 - 33, 03
  • Trends in Japan's Geography Education: Focusing on the 1980s to the Present, Katsuki TOIDA, Hiroya YOSHIMIZU, Hiromi IWAMOTO, Japanese Journal of Human Geography, Japanese Journal of Human Geography, 64, (6) 521 - 543, 03
  • Aiming at the Creation of New Paradigm and Practices for Geographical Education in Changing Society:Viewpoints and Methods for Understanding a Region and a Community, YOSHIMIZU Hiroya, JOURNAL OF RESEARCH ON EDUCATION IN SOCIAL STUDIES DEPARTMENT, JOURNAL OF RESEARCH ON EDUCATION IN SOCIAL STUDIES DEPARTMENT, (20) 229 - 238

Misc

  • Construction of "Emerging Process Model of Synergy Effect" between In-Graduate and Graduate Students at a Professional School of Teacher Education, 56, (56) 105 - 115,   2020 02
  • Developing a Social Studies Plan for Cultivate Practical Qualities and Competencies to Instructional Design the Future(I) :A Case of "Industrial Production in Japan(The Inf luence of Automobile Industry)"in the 5th Grade., Hirokazu Seki, Hiroya Yoshimizu, Toshio Yamauchi, Yoshihiko Fukuda, Hiroaki Sakaue, Kiyonari Mori, Fumiaki Ito, Eri Shibata, Osamu Yasunaga, Tatsuya Fujiharu, Satomi Tachibana, Kei Kodera, 兵庫教育大学学校教育学研究, 32, (32) 53 - 62,   2019 11 , 研究は,社会科授業開発を通して,児童が,未来をデザインするための資質・能力形成のあり方を探るものである。本研究を始めるにあたり,次の仮説を立てている。(1)未来をデザインする資質・能力形成は,社会科授業における有意味なコンテクスト(脈略)で学んだ概念を基にしたものの見方や考え方が,資質・能力の基本となるものである。(2)未来をデザインする資質・能力形成の方法は,体験的活動とそれに基づく表現活動による分析的な探究活動を通して形成されるものである。(3)未来をデザインする資質・能力形成で得られるものは,社会における諸課題に対して既存の知識を統合して新たな知識として創造できるものである。 上記の仮説に基づき,今年度は,第5学年単元「日本の工業生産(自動車)」の開発・実践を行った。2030年という未来社会を想定し,その時代に走る車の機能や役割をイメージし,三木市緑が丘地区の自動運転を活用しての町づくりにおいて,資質・能力形成の有効性が,未来予想図案作成や振り返りシートのポートフォリオ的評価により明らかになった。
  • Check and Action of Lesson Plan on Education for Sustainable Development Based on Watershed Concept, Takeshi Minamino, Kiyonari Mori, Hiroaki Sakaue, Hiroya Yoshimizu, 兵庫教育大学学校教育学研究, 32, (32) 33 - 41,   2019 11 , プロジェクトは,2017・18年に告示された学習指導要領を前提としたESD実践の検討を目的とし,ESDの授業プランをPDCAサイクル適用により開発・構築するものである。本稿では,Do段階で開発した加古川流域を事例とする授業プラン(小学校第5学年社会科)とその授業実践にかかわってのCheck段階ならびにAction段階について報告した。効果検証の方法としてカテゴリー分析とESDの視点からみた分析を加え,そこから見出された課題とその課題に対する改善案を提示した。さらに学校教育におけるESDの視点を取り入れた流域学習の今後の展望を示した。
  • A Proposal of Lesson Plan on Education for Sustainable Development Based on Watershed Concept, Mori, Kiyonari Minamino, Takeshi Sakaue, Hiroaki Yoshimizu, Hiroya Yasunaga, Torakichi Ishii, Teruyuki Matsuoka, Mana, Hyogo University of Teacher Education Journal, 55,   2019 09
  • Book review, YOSHIMIZU Hiroya, Human geography, 71, (2) 186 - 187,   2019 07
  • 流域を事例としたESDの授業プランの提案, 南埜猛, 阪上弘彬, 吉水裕也, 安永虎吉, 松岡茉奈, 森清成, 小林毅郎, 石井瑛之, 日本地理学会発表要旨集,   2018 09 10
  • 加古川流域を事例としたESD実践の検討, 南埜猛, 阪上弘彬, 吉水裕也, 地理科学, 73,   2018 06 28
  • Curriculum Improvement for Mutual Learning Among Graduate Students at a Professional School of Teacher Education in Japan : Achievements and Issues in the First Year of Curriculum Improvement for Specialized Courses, 伊藤 博之, 奥村 好美, 宮田 佳緒里, 大西 義則, 黒岩 督, 米田 豊, 長澤 憲保, 永田 智子, 中村 正則, 松本 伸示, 森山 潤, 溝邊 和成, 山内 敏男, 吉水 裕也, 兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, 52,   2018 02
  • Understanding Mutual Learning Cognition among Graduate Students at a Professional School of Teacher Education : Regarding Curriculum Improvement of Specialized Courses, 伊藤 博之, 森山 潤, 大西 義則, 奥村 好美, 黒岩 督, 米田 豊, 長澤 憲保, 永田 智子, 松本 伸示, 溝邊 和成, 宮田 佳緒里, 山内 敏男, 吉田 和志, 吉水 裕也, 兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, 51,   2017 09
  • The Practice of Bottom-up Faculty Development in the Professional School of Teacher Education : A Case Study of the Curriculum and Instruction Development Course at Hyogo University of Teacher Education, 伊藤 博之, 大西 義則, 奥村 好美, 黒岩 督, 米田 豊, 長澤 憲保, 永田 智子, 松本 伸示, 溝邊 和成, 宮田 佳緒里, 森山 潤, 山内 敏男, 吉田 和志, 吉水 裕也, 兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教科教育実践開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, 50,   2017 02
  • Development and Analysis of Social Studies Lesson for Promoting the Reading Literacy of Society (VIII) : in the Case of"Healthy Living and Water"in the 4th Grade, The Journal of, school education, 29,   2016 11
  • Development and Analysis of Social Studies Lesson for Promoting the Reading Literacy of Society (4) in the Case of "To Prevent Natural Disasters" in the 5th Grade, 關 浩和, 原田 智仁, 吉水 裕也, 米田 豊, 入江 兼司, 中熊 信仁, 戸出 彰男, 小寺 研, 学校教育学研究 = The Journal of school education, 25,   2013
  • 社会科地理的分野における単元「身近な地域」の実践状況―全国の中学校社会科教員対象のアンケート調査を通して―, 岩本廣美, 河合保生, 戸井田克己, 西岡尚也, 吉水裕也, 日本地理学会発表要旨集,   2010 09

Books etc

  • Instructional Designs and Practical Models for Teaching Geography in Junior High School, 吉水 裕也, Editor,   2018 08 09 , ISBN:418145519X
  • Geography Education in Japan, YOSHIMIZU Hiroya, Contributor, Trends in Japanese Geography Education Research in Resent Years,   2015 01

Conference Activities & Talks

  • 加古川流域を事例としたESD実践の検討, 南埜猛, 阪上弘彬, 吉水裕也, 地理科学,   2018 06 28
  • 全国の教育センター等における中学校社会科地理的分野に関する教員研修の実施状況, 岩本廣美, 河合保生, 戸井田克己, 西岡尚也, 吉水裕也, 日本地理学会発表要旨集,   2010 03 10


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