Researchers Database

YAMANAKA Kazuhide

FacultyManagement of Curriculum,Instruction,and Student Guidance
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

Degree

  • Ph.D.(Nagoya University)

J-Global ID

Research Interests

  • 人材育成   組織開発   質的研究   社会構成主義   学習観の転換   グループ・ダイナミックス   学級集団   学校組織   教師教育   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Social psychology
  • Humanities & social sciences / Education - general
  • Humanities & social sciences / Educational psychology

Academic & Professional Experience

  • 2020 - Today  Hyogo University of Teacher Education
  • 2017 - Today  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Education
  • 2010 - 2017  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Education
  • 2005 - 2010  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Education
  • 2001 - 2005  Hyogo University of Teacher EducationFaculty of School Education
  • 1998 - 2001  Hyogo University of Teacher EducationFaculty of School Education

Education

  •        - 1996  名古屋大学大学院教育学研究科教育心理学専攻
  •        - 1990  Nagoya University  School of Education

Association Memberships

  • 大学教育学会   日本認知科学会   日本グループ・ダイナミックス学会   日本心理学会   European Association for Research on Learning and Instruction   日本質的心理学会   日本教師教育学会   日本社会心理学会   日本教育心理学会   

Published Papers

Books etc

  • 弓削洋子,越良子(編)学級経営の心理学 子どもと教師がともに成長するために(分担:第11章 学校組織における「教員の学びと省察」への心理学的接近)
    (Contributor)ナカニシヤ出版 2024
  • 松本剛,隈元みちる(編)教師の総合的力量形成 学習指導と生徒指導の統合に向けて(国立大学法人兵庫教育大学教育実践学叢書7)(分担:第3章 教育組織に現在するメンタリングの課題と今後の展開可能性)
    (Contributor)ジアース教育新社 2024
  • 吉田俊和,橋本剛,小川一美(編)対人関係の社会心理学(分担:第2章 学級の中で友人関係や他者はどのように捉えられうるか?)
    (Contributor)ナカニシヤ出版 2012
  • 大坊郁夫(編)わたし そして われわれ ミレニアムバージョン(分担:第12章 対人関係の発展)
    (Contributor)北大路書房 2004
  • Peter Collett & Adrian Furnham(編)長田雅喜・平林進(訳編)仕事の社会心理学(分担:第10章 環境変数が仕事での行動におよぼす影響)
    (Joint translation)ナカニシヤ出版 2001
  • 速水敏彦,吉田俊和,伊藤康児(編)生きる力をつける教育心理学(分担:第11章 児童・生徒の友人関係)
    (Contributor)ナカニシヤ出版 2001
  • John H. Harvey(著)和田実(訳編)こころのオデッセイ―人と人との親しさ・親密さ・愛を尋ねる社会心理学―(分担:第3章 親しさを求めて他者と出会う)
    (Joint translation)川島書店 1998
  • 長田雅喜(編)対人関係の社会心理学(分担:第4章第1節 友人関係の親密化過程)
    (Contributor)福村出版 1996

MISC

  • 汎用的学習材としての「事例集」作成のためのデータ収集
    令和4年度 文部科学省 教師の養成・採用・研修の一体的改革推進事業 多機関連携・協働とアジャイル型手法による学習観転換科目及び教師の連携・協働科目の開発と改善(国立大学法人 兵庫教育大学)  10  -68  2023/03
  • 学級の子ども理解と実践行為を支える教員の認知的枠組みの問い直し
    山中一英  兵庫教育(兵庫県立教育研修所)  75-  (1)  4  -7  2023
  • 教師の学習観・授業観と学習者観―その転換に向けた試論的展望―
    令和3年度 文部科学省 教師の養成・採用・研修の一体的改革推進事業 多機関連携・協働による学習観・授業観の転換を担う教師の育成に対応した先導的教職科目の開発(国立大学法人 兵庫教育大学)  9  -17  2022/03
  • 学級の集団づくりと人間関係づくりを支える授業の構造
    山中一英  兵庫教育(兵庫県立教育研修所)  69-  (2)  4  -7  2017
  • 兵教大のFD活動―授業は誰のものかを考える―
    吉水裕也; 山中一英  教育子午線(兵庫教育大学広報誌)  40-  2  -3  2016
  • イングランドの教員養成と教職大学院の可能性
    山中一英  生徒指導研究  22-  51  -53  2011
  • 暴力行為を予防するために学級でできること
    山中一英  教育子午線(兵庫教育大学広報誌)  23-  6  -7  2010
  • 学級経営にいかす「ひょうご冒険教育(HAP)」―社会心理学的考察
    山中一英  三教育機関共同研究 兵庫県立嬉野台生涯教育センター主管研究 学級経営にいかすひょうご冒険教育(HAP)研究報告書  33  -35  2009

Awards & Honors

  • 2022/10 日本質的心理学会第19回大会 大会優秀賞(口頭発表)
  • 2007 日本教育心理学会 優秀論文賞
     JPN

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2024/04 -2029/03 
    Author : 須田 康之; 清水優菜; 山中一英; 石野秀明; 別惣淳二
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 宮田 佳緒里; 溝邊 和成; 伊藤 博之; 山中 一英; 別惣 淳二; 松田 充; 奥村 好美
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2012/04 -2016/03 
    Author : Yamanaka Kazuhide; ARAI Hajime; TANIDA Masuyuki; AMANE Tetsuji; KUROIWA Masaru; KITAGAWA Kaori
     
    This study aims to investigate the ability of school-based mentor teachers to nurture new teachers’ professional development and the contribution of higher education institutions to the education and training for new teachers. According to the results of the analyses, it is argued that the ability to establish mutual learning relationship with a new teacher is needed to be an excellent teacher educator. Also, the results suggest that what is required for an excellent teacher educator is to use mentoring and coaching as the situation demands. In addition, academic issues underlying the English ‘Masters in Teaching and Learning (MTL)’ programme is analysed from the multidimensional points of view. It indicates that a collaborative ‘learning triangle’ for a new teacher’s learning, which is the distinctive characteristic of the MTL, is a fruitful model of the role and significance of higher education institutions for the development of teacher education.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011/04 -2016/03 
    Author : YUGE YOKO; YAMANAKA KAZUHIDE
     
    The present research investigated the classroom or pupils’ task effects of teachers’ instructional “confront the task considerately” strategy as two discrepant leaderships’ integration. In study 1, elementary school pupils (N= 2,250) completed a questionnaire measuring their classroom teacher’s instructional behaviors, their task motivation, cooperation, and school life orientation. The results revealed that fifth- and sixth grade learning orientation students increased their task motivation and classroom solidarity with teachers’ “confront the task considerately” strategy. In study 2, elementary school pupils (N=120) completed a questionnaire measuring the properties of cooperative classroom activities and not-cooperative ones. The results suggested task situation in which pupils contacted with outgroup promoted their cooperation and learning motivation through their teachers’ “confront the task considerately” strategy.

Social Contribution

  • 日本教職大学院協会成果検証委員会委員(2021年6月〜;座長)
    Date (from-to) : 2016/05-Today
    Role : Others
  • 独立行政法人教職員支援機構 新たな学びに関する教員の資質能力向上のためのプロジェクトにおけるアドバイザリーボードアドバイザー
    Date (from-to) : 2015/09-2018/03
    Role : Others


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.