Researchers Database

KAWABE Akiko

FacultyAdvanced Elementary Teacher Education
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 音楽科教育   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula

Academic & Professional Experience

  • 2021/04  兵庫教育大学大学院学校教育研究科教授
  • 2013/04 - 2021/03  Taisei Gakuin University
  • 2010/04 - 2021/03  兵庫教育大学大学院学校教育研究科准教授
  • 2009/05 - 2010/03  Hiroshima University主幹教諭
  • 2004/04 - 2009/04  Hiroshima University教諭
  • 1997/04 - 2004/03  広島市立安西小学校教諭
  • 1989/04 - 1997/03  広島市立天満小学校教諭
  • 1986/04 - 1989/03  広島市立石内小学校教諭

Education

  • 2017/03 -   Hiroshima University  大学院学校教育研究科(博士課程後期)  文化教育開発専攻 単位取得退学
  • 2002/03 -   Hiroshima University  Graduate School of Education  学習科学専攻 修了
  • 1985/03 -   Shimane University  Faculty of Education  特別教科(音楽)教員養成課程 卒業

Association Memberships

  • THE SOCIETY FOR THE STUDY OF MUSIC EDUCATION HISTORY   THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION   JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION   JAPAN ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SCHOOL MUSIC EDUCATIONAL PRACTICE   JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY   

Published Papers

Books etc

  • レリバンスの構築を目指す令和型学校教育
    (Editor)風間書房 2024/03
  • 第4版 小学校音楽科教育法 学力の構築をめざして
    (Joint work)ふくろう出版 2020/07
  • 第3版 小学校音楽科教育法 学力の構築をめざして
    (Joint work)(共著)ふくろう出版 2017
  • 芸術表現教育の授業づくり
    (Joint work)(共著)三元社 2017
  • 教科教育学研究の可能性を求めて
    (Joint work)(共著)風間書房 2017
  • 第2版 小学校音楽科教育法 学力の構築をめざして
    (共著)ふくろう出版 2015
  • 見つける・わかる・できる 3STEPで変わる実技教科指導ガイドブック
    (Joint work)(共著)明治図書 2014
  • 小学校音楽科教育法 学力の構築をめざして
    (共著)ふくろう出版 2010
  • 学力の質的向上をめざす音楽科授業の創造
    (Single work)明治図書 2005

MISC

  • 小中連携をリードする教員になる小中連携教育プログラム
    『教職課程』8月臨時増刊号  48-  (12)  62  -66  2022/08
  • 学習者の視点に立つ音楽科授業に求められる教材
    『学校教育』  1226-  6  -13  2019
  • 板書の工夫,その先にある音楽科授業の醍醐味
    河邊 昭子  『教育音楽小学版』67(11) 30-31  2012
  • 学習者の視点に立つ音楽科教育をめざして
    河邊 昭子  『学校教育』1131 22-29  2011
  • 2年生をふり返り,音楽をとおして自分の成長を実感しよう
    河邊 昭子  『教育音楽小学版』65(1)30-31  2010
  • 「魅力ある音楽の授業」にせまる学習課題
    河邊 昭子  『学校教育』1116 12-17  2010
  • 河邊 昭子  学校音楽教育研究 : 日本学校音楽教育実践学会紀要  13-  45  -46  2009/03

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : YOSHITOMI KATSUNOBU; MIMURA Mayumi; ITO Shin; OGATA Mitsuru; MIZUSAKI Makoto; FUJIHARA Siho; KONAGANO Ryuuta; KAWABE Akiko
     
    In this study, we clarified the music academic abilities with involvement of hidden academic abilities. All together, we developed the “new test of music academic abilities”and put into operation. Moreover, we discussed the formation, development, and extinguishment of “fushizukuri education” developed in Furukawa Elementary School in Gifu Prefecture from the late 1960's to the early 1970's with concrete data.It was also very significant that we could get better understandings of the extraordinary accomplishments of “fushizukuri education” by analyzing videos and a tape with actual coursework of 4th grade, 3rd grade, and 1st grade. Great number of findings from “fushizukuri education” will shed light on the following two issues; what music academic abilities in modern are, and the methodology how those abilities should be build up.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : MIMURA Mayumi; YOSHITOMI Katsunobu; OGATA Mitsuru; KAWABE Akiko; ITO Shin
     
    The whole results of this research are as follows: 1. we cultivated music teacher's skills of technical practice and reflective practice by using the action research that applies the viewpoints of subject pedagogy, music experts, and teaching profession. 2. we clarified that the following items are the main skills required for music teacher experts; interpretation and construction of teaching material, lesson structure and teaching plan design, lesson management and evaluation, leadership in lessons, student guidance, aesthetic value judgment, and musical expression. 3. we demonstrated the subjects of music teacher training which were needed to develop the music teacher's expertise. 4. Based on the above results, we suggested a constitutive principle of subject in music teacher training and offered a core-curriculum design of music teacher training model.

Social Contribution

  • 明石市スーパバイザー
    Date (from-to) : 2016-Today
    Role : Consultant
  • 「音楽」授業づくり研修
    Date (from-to) : 2024/06
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 八尾市教育センター
  • 兵庫県小学校音楽教育研究大会淡路大会
    Date (from-to) : 2024/06
    Role : Lecturer, Consultant
  • 「音楽」授業づくり研修
    Date (from-to) : 2023/06
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 八尾市教育センター
  • 兵庫県小学校音楽教育研究大会丹波大会
    Date (from-to) : 2020
    Role : Consultant
  • 兵庫県小学校音楽教育研究大会東播磨大会
    Date (from-to) : 2018
    Role : Lecturer, Consultant
  • 兵庫県小学校音楽教育研究大会西播磨大会
    Date (from-to) : 2016
    Role : Consultant
  • 兵庫県小学校音楽教育研究大会淡路大会
    Date (from-to) : 2014/06
    Role : Lecturer, Consultant
  • 大阪府小中学校音楽音楽教育研究大会中河内大会
    Date (from-to) : 2013/11
    Role : Lecturer, Consultant
  • 京都府教育センター研修講座
    Date (from-to) : 2011/07
    Role : Lecturer
  • 近畿音楽教育研究連合会研修会
    Date (from-to) : 2011/01
    Role : Lecturer

Other link

researchmap



Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.