Researchers Database

YOSHIDA Tatsuhiro

FacultyLanguage Studies
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

Degree

  • -(1991/03 Hiroshima University)

URL

J-Global ID

Research Interests

  • 英語教育学   Teaching English as a Foreign Language   Sociocultural Theory   Language teacher education   Lesson Study, Classroom Research   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Foreign language education / Teaching English as a Foreign Language, Sociocultural Theory, Classroom Interaction, Language Teacher Education

Education

  •        - 1991/04  Hiroshima University  Graduate School, Division of Education  教科教育学専攻(退学)

Association Memberships

  • World Association of Lesson Studies (WALS)   THE JAPAN ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOLS   THE JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION AND TECHNOLOGY   Kansai English Language Education Society   American Association of Applied Linguistics   THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION   QUALITATIVE RESERCH IN PSYCHOLOGY   TESOL International   中国地区英語教育学会   Japan Association for the Study of Teaching English to Children (JASTEC)   初等教育カリキュラム学会   Japan Association of College English Teachers (JACET)   英語教育ユニバーサルデザイン研究学会   日本教育心理学会   

Published Papers

Books etc

  • Andrzej Cirocki; Mark Wya; Xuesong Andy Gao (ContributorTeachers as Continuously Developing Learners: Reflective Practice in the Graduate Schools of Teacher Education in Japan)Springer Nature 2024/07 9789819726844
  • 金森, 強; 本多, 敏行; 他 (Contributor)教育出版 2024/01 9784316204987 108p
  • 令和3年度版 文部科学省検定済教科書 中学校外国語科用 One World English Course 1・2・3
    (Contributor)2021/01
  • 英語授業学の最前線
    大学英語教育学会; 淺川和也; 田地野彰; 小田眞幸 (Contributor「二人称的アプローチ」による英語授業研究の試み (pp.49-71))ひつじ書房 2020/11 9784823410406
  • Tsui, Amy Bik May (ContributorChapter 7. English education reform, teacher education, and the Tokyo Olympics: perfect timing? (pp.135-158))Cambridge University Press. 2020/11 9781108856218 
    The spread of English is so much an integral part of globalization that it has become an essential global literacy skill. In Asia, this poses immense challenges to governments and English language teaching and teacher education professions as they attempt to meet this demand from students for a high level of English proficiency. This volume examines English language education policies across ten Asian jurisdictions, the corresponding teacher education policies, and how these policies affect teachers and teacher educators. Each chapter covers a different jurisdiction, and is written by a scholar engaged in the implementation of government policies on English language and teacher education, providing the reader with insiders' perspectives. It gives a fascinating glimpse into the remarkable similarities in the challenges posed to these countries and the critical issues that have emerged from the local responses despite their markedly different socioeconomic, political, cultural and historical backgrounds.
  • 金森, 強他 (Contributor)教育出版 2020/01 9784316204031 118, 2, 4p
  • 「学ぶ・教える・考える」ための実践的英語科教育法
    酒井 英樹; 廣森 友人; 吉田 達弘 (Joint editor)大修館書店 2018/11 9784469246223
  • 主体的な学びをめざす小学校英語教育ー教科化からの新しい展開
    金森 強; 本多敏幸; 泉 惠美子 (Joint work第2章 5.評価の在り方(形成的評価のためのポートフォリオ))教育出版 2017 9784316804446 
    https://goo.gl/3LMqe4
  • Team Teaching and Team Learning in the Language Classroom: Collaboration for innovation in ELT
    YOSHIDA Tatsuhiro (Single workA sociocultural analysis of effective team teaching in a Japanese language classroom. I)Routledge 2016/01 9781138857650 196
  • 第2言語習得研究と英語教育の実践研究―山岡俊比古先生追悼論文集―
    山岡俊比古先生追悼論文集編集委員会 (Single work英語教育におけるダイナミック・アセスメントの可能性)開隆堂出版 2014/03
  • Language Teachers and Teaching: Global Perspectives, Local Initiatives
    Said, S. B; Zhang, L. J (ContributorChapter 13 Teachers’ Conceptual Development and the Transformation of Teaching Through Narratives in the E-portfolio.)Routledge 2013/11
  • Research on Second Language Teacher Education: A Sociocultural Perspective for Professional Development
    Johnson, K.E; Golombek, P.R (ContributorChapter 9 Moodle as a Mediational Space: Japanese EFL Teachers’ Emerging Conceptions of Curriculum.)Routledge 2011
  • 新しい学びを拓く英語科授業の理論と実践
    三浦省五; 深澤清治 (Contributor第6章第4節 新しい評価)ミネルヴァ書房 2009
  • リフレクティブな英語教育をめざして—教師の語りが拓く授業研究
    吉田達弘; 玉井健; 横溝紳一郎; 今井裕之; 柳瀬陽介 (Joint editorはじめに,英語教育実践の現場に研究者が関わることの意味ー教師の成長,研究者の成長ー)ひつじ書房 2009
  • HOPE: 中高生のための英語スピーキングテスト
    今井裕之; 吉田達弘 (Joint editor)教育出版 2007
  • 高梨, 庸雄; 卯城, 祐司 (第2章 コミュニケーションとしてのリーディング.)研究社出版 2000/04 4327461393 xii, 435p
  • 英語教育学論集 青木先生古希記念論文集
    (Contributor英語教育研究における学習観の転換)2000
  • 松村幹男先生退官記念 英語教育研究
    (Contributor語彙結束における語彙選択の要因−新しい語彙指導に向けて−)1995

Conference Activities & Talks

  • Enhancing interactional competence in Japanese EFL students through pedagogical intervention  [Not invited]
    Takahiro Miyazaki; Tatsuhiro Yoshida
    American Association of Applied Linguistics, Houston, 2024  2024/03

MISC

  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(9)インクルーシブな外国語教育を考える
    吉田達弘  月刊『兵庫教育』  (2024年4月)  24  -25  2024/04
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(8)外国語の小中連携を考える
    吉田達弘  月刊『兵庫教育』  (2023年12月)  2023/12
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(7)評価について考えようーその2−
    吉田達弘  月刊『兵庫教育』  (2023年8月号)  24  -25  2023/08
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(6)「評価」について考えよう〜その1〜
    吉田達弘  月刊「兵庫教育」  2023年4月号-  24  -25  2023/04
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(5)「読むこと・書くこと」の指導〜その2〜
    吉田達弘  月刊「兵庫教育」  2022年12月号-  24  -25  2022/12
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(4)「読むこと・書くこと」の指導〜その1〜
    吉田達弘  月刊「兵庫教育」  2022年8月号-  24  -25  2022/08
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(3)5領域の指導〜話すこと(発表)〜
    吉田達弘  月刊「兵庫教育」  2022年4月号-  24  -25  2022/04
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(2)5領域の指導〜話すこと(やり取り)〜
    吉田達弘  月刊「兵庫教育」  2021年12月号-  24  -25  2021/12
  • 児童が主体的に学ぶ外国語・外国語活動の授業づくり(1)教科化一年目、二年目の実践を振り返って
    吉田達弘  月刊「兵庫教育」  2021年8月号-  24  -25  2021/08
  • 吉田 達弘  英語教育  54-  (11)  32  -34  2006/01

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 岩坂 泰子; 吉田 達弘; 竹内 晋平; 藤井 康子
     
    3年目となる2021年度の取り組みは以下の通りである。2021年度の成果は、本科研の申請時に計画・実践を行なっていたいくつかの実践授業を論文としてまとめることができたことである。発表した論文は以下の2つである。 一つは、2017年7月に岩坂が行なった小学校5年生を対象とした思考を絵に表すことを取り入れた外国語授業実践(この実践は小学校英語教育学会誌(2018年)に掲載)と2019年2月に分担者藤井康子氏とともに行なった小学校6年生を対象とした図画工作科との連携で行なった外国語授業実践(この実践は美術教育研究誌(2021年)に掲載)を本科研研究の理論的基盤である社会文化理論と、本研究で新たに開拓したマルチモダリティ(Kress, 2010)理論の統合理論で分析をし直し、分担者吉田達弘氏からの助言・指導を受け論文にまとめることができた。 もう一つは、2018年12月に分担者藤井康子氏と行なった小学校3年生を対象とした図画工作科と外国語の連携授業を本科研の理論の枠組みで再検討し、美術教育学誌に2022年3月に掲載された。 小学校外国語は2020年度から正式な教科となったが、2021年度に発表した2つの論文で扱った3つの実践は全て教科となる前の「領域」としての小学校外国語活動としての実践である。特に、2018年に行なった小学3年生を対象とした実践は、今回の指導要領改訂で初めて外国語活動としての実践が始まる前の中学年を対象とした先駆的な試みであり、この実践結果と意義を論文として発表できたことは、現行の指導要領下での初等外国語のあり方を考える上での検討材料としての価値を見出すものである。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2017/04 -2023/03 
    Author : 今井 裕之; 吉田 達弘; 名部井 敏代
     
    2021年度は新型コロナウイルス感染症の影響も幾分おさまり、小中高等学校への訪問も学期中は週1回程度の頻度で行うことができた(ネット会議機能を使った遠隔でのものも含めて)。しかしながら、その大半はコロナ禍における授業支援、新学習指導要領実施にあたっての評価方法の見直し、パフォーマンステスト実施の支援を目的としたもので、研究目的のデータ収集を依頼するのは困難な状況が続いた。 十分なデータ収集を行うことはできなかったが、限られたデータの分析を通して、学習が対話・やりとりを通して、外国語の語彙の意味やその用法を獲得する過程を捉えることができた。それにより学習者同士の対話を通した知識変容の様子を研究成果としてまとめる目処がついたと考えている。 本研究のまとめの年度とする予定であったが、研究成果の発表機会を2022年度に持ち越してしまったため、21年度末に研究継続を申請した。当初の研究計画では、研究成果を「(1)論文発表,(2)学会での研究発表,(3)国内での独自の国際シンポジウムを実施する。また同時に(4)申請者たちが関わる学校や教育委員会,教員の研究組織(中英研、高英研など)が開催する研究大会などで研究成果の公開を図る」こととしていたが、これらのうち、(3)の国際シンポジウムの開催については残念ながら実施困難だったため、(1)(2)(4)の方法に注力し、(4)の教員の研究組織での成果の公開・普及については十分な成果をすでに残しており今後も継続する。(1)(2)の成果報告を22年度中に学会発表、論文投稿を遂行・完了する。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2023/03 
    Author : 吉田 達弘; 今井 裕之; 岩坂 泰子
     
    本研究の目的は,英語教師自身が自己の内面で発生した情動に着目し,その情動を契機として児童生徒とのやりとりにおいてどのような即興的思考をしたのかを検討する場として,授業研究を再構築することを目指すものである。今年度は,進捗が遅れていた研究協力校(小学校2校と中学校1校)との研究体制の構築をおこなった。しかし,感染症対策から,直接協力校を訪問し,授業研究をすることはできず,また,研究協力校でも学級閉鎖が発生し,データ収集に遅れが出た。このため,オンライン授業研究システムVEO (Video Enhanced Observation)を活用し,授業者へのインタビューもオンラインでおこなうなどの改善策を講じた。 具体的には,研究協力者である英語担当教員(3名)が,1ヶ月に2ー3本の授業ビデオをVEOにアップロードし,オンラインでの授業研究を実施した。また,研究協力者にはオンラインでインタビューを実施(8月,1月)した。小学校の外国語専科教員である2名の協力者に対するインタビューからは,学習指導要領の改訂やそれに伴う教育施策によって,教師としての自身をとりまく教育環境が大きく変化し,担任教師として外国語を指導していた頃と立場が大きく変わっていることが語られていた。特に,専科教員として感じる孤独感や負担感,一方で,自治体や学校の期待に応えたいとう責任感といった情動に関する語りが多くみられた。また,VEOによる授業研究で,授業内の児童たちの変化についても,より詳細に気づくことが可能となったこと,また,他者の授業ビデオから学ぶことで,専科教員として感じている孤独感が解消され,自己成長につながったことが述べられた。オンラインでの授業研究が本研究においても一定の効果があることから,小中学校の協力教員との授業研究を3年目も継続し,より豊富なデータ収集と精緻な分析を目指す。
  • 兵庫教育大学:「理論と実践の融合」に関する共同研究活動
    Date (from‐to) : 2020/05 -2021/03 
    Author : Paul Miller; Christorpher Sheen; 伊藤寧; 岸本周子; 近藤暁子; 鳴海智之
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : Matsui Kaori
     
    This research was conducted to develop the drama workshop program for linguistically and culturally diverse children, based on the socio-cultural approach and performance psychology. The purpose of the drama workshop is fostering their literacy and reducing their anxiety leading to establishment of relation to others. Through the several promoting the drama activities at Japanese class at school and after-school activities, we summed up them and made application examples. We also discuss how the teacher can apply drama technique in the subject learning under multilingual and multicultural situation.
  • 文部科学省委託事業 中学校・高等学校における英語教育の抜本的改善のための指導方法等に関する実証研究
    文部科学省:小・中・高等学校を通じた英語教育強化事業
    Date (from‐to) : 2016/07 -2020/03 
    Author : 近藤暁子; 多田ウェンディ; 鳴海智之; 山本大貴
  • 科学研究費基盤研究一般(C)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : 吉田 達弘
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : Yanase Yosuke
     
    Teacher educators and mentors use their bodies in delicate ways to share their emotions and feelings with the course participants. However, this embodied expertise have been relatively unexamined in either theoretical or descriptive terms. This study theoretically clarified various concepts concerning the emotion and the feeling, and analyzed how some teacher educators and mentors expressed their emotions and feelings and shared them with their participants. We found that the classical three stage notion by Kant of sensibility, understanding, and reason is still a useful framework for contemporary concepts regarding emotions and feelings, and that experienced teacher educators and mentors show high level of sensitivity in each of the three stage and promote the autopoiesis of communication (hence, meaning) among their participants.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : MATSUI KAORI; McAvinchey Caoimhe; TAMURO Sumiko; KAKUMU Mayumi; YAMADA Hisako; MURAKAMI Vanessa Cristiny
     
    This research was conducted longitudinally on the community-based theatre project performed by both foreign and Japanese residents to consider the meaning and possibility that it will encourage the development of linguistically and culturally diverse children. We also promoted several series' of workshops for the foreign children, together with the researcher at London university and the art directors in the UK, to discuss how we can create a drama environment within a multilingual and multicultural situation/context.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2012/04 -2016/03 
    Author : Imai Hiroyuki; YOSHIDA Tatsuhiro; YANASE Yosuke
     
    This research project conducted a number of classroom observation/recording, lesson development with teachers, lesson studies with them, and (discourse) analyses of the records of those research activities. The overall result showed that the Japanese high school learners of English had less opportunities of language using activities in classroom in comparison to elementary and junior high school learners. In elementary and junior high schools, collaborative learning, task-based learning and other group-based learning activities were adopted by teachers more often and efficiently, in spite of the fact that senior high school students are more skilled and have more knowledge of English. The data (lesson analyses, discussion with teachers) revealed that high school curriculum had the problems in quantity and quality (genre) of English text they were exposed, and also in lack of appropriate assessment methods and opportunities.
  • ダイナミック・アセスメントに基づく英語教育の指導・評価枠組みの開発
    科学研究費基盤研究(C)一般
    Date (from‐to) : 2013/04 -2016/03 
    Author : 吉田 達弘
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : YANASE Yosuke; YOSHIDA Tatsuhiro; TAMAI Ken; KASHIBA Mitsuko; YOKOMIZO Shinichiro; IMAI Hiroyuki
     
    We used 'second-order observation'(Niklas Luhmann) as a new theoretical framework for understanding narrative description in written language, gained empirical data of such observation, and proposed a revised conceptualization of 'objectivity' in writing about one's own practice. We also explored the issue of the use of either the first or second language, and found that the second language can be used to establish an appropriate 'emotional distance' toward conflicts in practice, and that the second language is not yet regarded as a substantial means of communication. We also found that meta-linguistic awareness promoted deeper insights into language when a practitioner had to translate between the two languages.
  • 電子ポートフォリオを利用した英語教師の学びと成長:ナラティブ生成と授業改善の支援
    科学研究費補助金基盤研究(一般(C))
    Date (from‐to) : 2009/04 -2011/03 
    Author : 吉田 達弘
  • 第二言語教育に特化した教師ナラティブ研究の理論的・実証的展開
    科学研究費補助金基盤研究(一般(C))
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : 柳瀬 陽介
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : YOSHIDA Tatsuhiro
     
    本研究では,社会文化的アプローチを基礎理論として,英語教師の学びについて新しい研究の枠組みを提供し,英語教師の学び・成長を支援する教師教育の方法や環境の開発を行った。具体的には,(1)社会文化的アプローチを援用した英語教師教育の基礎理論の研究,(2)英語教師の学びと成長を支援するポートフォリオの開発,(3)英語教師教育方法論としてのナラティブ・アプローチの研究,という課題に取り組んだ。
  • 社会文化的アプローチによる英語科教師の学びの研究
    科学研究費補助金基盤研究(一般(C))
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : 吉田 達弘
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2005 -2007 
    Author : TAMAI Ken; NOMURA Kazuhiro; YOSHIDA Tatsuhiro; IMAI Hiroyuki; IZUMI Emiko
     
    The aim of this research has been on the development of a research method and construction of the database as its resource ; in the form of DVD. The focus of the research was placed on the following points ; 1. what kind of data? 2. How should they be presented? 3.Why do I choose that way? Also as a shared goal in designing the database among the research members we had following concepts ; 1. The data base will allow space for the viewers' free interpretation. 2. The data base will enable viewers to see the process of the change of teaching and teacher beliefs. The above concepts tells that this data base is not collection of model teachings or that based upon reductionist approach, but rather a good source of discussion to deepen understanding on teaching through free interpretation. Thus, members looked for theoretical background of each data base in different thoughts and theories. Such thoughts and theories are as follows: Socio-cultural theory, Activity theory, Exploratory practice and Experientialism. The whole database contributed by five members is compiled into one piece of DVD by Nomura. Viewers will be surprised at the versatility of this database. Some are by pre-service teachers, some collaboration of an ALT and a Japanese teacher, some are from Korea, some are interviews to teachers by a researcher and others are teachers' collaborative session after the class. There will be no single fixed interpretation or analysis possible. In other words, this database proposes versatile styles of data forms in analyzing teaching and offers space for discussion. It will be more than our pleasure if teachers and researchers will be able to share thoughts on teaching through this video DVD.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 1993 -1993 
    Author : 吉田 達弘
     
    本研究では、大学生レベルの英語学習者を対象にし、リーディングにおける文・談話理解、特に代名詞理解に焦点をあて、そのプロセスを明らかにした。 まず、母語話者を対象とした代名詞理解の研究を概観し、その研究結果の整理を行った。これらの先行研究で問題となっているのは、母語話者の代名詞(he,she)の理解にどのような要因が利用されているかであった。様々な要因が確認されている中で、統語的手がかりである性(gender)と語用論的な情報である潜在的因果関係(implicit causality)については、どちらが優位な働きをしているのか議論が分かれている。最近の報告では、実験文の提示方法によって、結果が変化することが示され、表層的情報である性は被験者にまず利用される手がかりであるが、実験の負荷が減れば、動詞の意味に基づく情報である潜在的因果関係の利用が可能になることが明らかになった。 この実験結果を外国語として英語を学ぶ学習者に当てはめてみると、次のようなことが予測できる。(1)母語話者に比べ処理能力の劣る学習者は、まず、表層的情報である性を利用するため、全体的に、性の情報が可能であるかどうかによって反応の優劣が生じる。(2)学習を英語学力上位・下位群に分けた場合、上位群は処理能力に優れるため、潜在的因果関係の要因によって反応に差が生じるが、下位群はもっぱら性に依存した処理を行うため、上位群とは異なった反応となる。 予備テストの結果から、英語学力上位・下位群に分けた大学1年生を被験者としたオンライン実験では、上の予測が裏付けられ、学習者の英語学力による処理方略の違いが明らかになった。
  • Development of English Language Learning Environment through the use of Multimedia and the Internet
  • English Teaching/Learning from the Perspective of situated cognition and the sociocultural approach
  • Participatory Classroom Research and Curriculum Development for EFL


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.