Researchers Database

SUGAI Kazumi

FacultyLanguage Studies
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

Degree

  • Master of Literature(1992/03 Nagoya University)

Research funding number

  • 10252206

J-Global ID

Research Interests

  • Japanese linguistics   language education   cognitive linguistics   grammatical case   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Japanese linguistics

Academic & Professional Experience

  • 2015 - Today  Hyogo University of Teacher Education
  • 2007 - 2015  Hyogo University of Teacher Education
  • 2005 - 2007  Hyogo University of Teacher Education
  • 1999 - 2005  Hyogo University of Teacher Education
  • 1993 - 1999  Nagoya UniversitySchool of Letters助手

Education

  • 1992 - 1993  Nagoya University  文学研究科 博士後期課程  言語学専攻
  • 1990 - 1992  Nagoya University  文学研究科 博士前期課程  言語学専攻
  • 1986 - 1990  Nagoya University  School of Letters

Association Memberships

  • 日本語文法学会   日本認知言語学会   関西言語学会   日本言語学会   

Published Papers

  • 身体性認知理論に基づく文章読解に関する調査研究
    前野翔大; 菅井三実
    日本認知言語学会論文集 25 252 - 264 2025/03 [Refereed]
  • 視覚情報提示による日本語学習者に対する格助詞の指導事例
    齋藤佳奈; 菅井三実
    日本認知言語学会論文集 24 427 - 433 2024/03 [Refereed]
  • シンガポールおよび台湾におけるSTEAM教育の現状と考察
    菅井三実; 小田俊明; 時得里彩
    兵庫教育大学学校教育学研究 36 1 - 10 2023/11
  • 菅井三実, 伊藤なつ美
    兵庫教育大学学校教育学研究 35 33 - 39 2022/11
  • 菅井三実; 伊藤なつ美
    兵庫教育大学学校教育学研究 34 2021/11
  • 菅井三実
    児玉一宏・小山哲春[編]『認知言語学の最前線』ひつじ書房 383 - 402 2021/05
  • 〈文字通りでない意味〉の観点から見た物語読解と対人コミュニケーション
    菅井三実
    米倉よう子・山本修・浅井良策[編]『ことばから心へ―認知の深淵―』開拓社 375 - 396 2020/03
  • 格の意味関係
    菅井三実
    池上嘉彦・山梨正明[編]『認知言語学Ⅱ (講座 言語研究の革新と継承5)』ひつじ書房 169 - 196 2020/03
  • 変化事象とヲ格の振る舞い
    菅井 三実
    日本認知言語学会論文集 17 501 - 516 2017 [Refereed][Invited]
  • Sugai Kazumi
    Proceedings of the ... Annual Meeting of the Kansai Linguistic Society 関西言語学会 31 24 - 35 2011/06 [Refereed]
  • 言語研究の複雑系的シナリオ
    菅井 三実
    言語 38 (10) 54 - 59 2009/10 [Invited]
  • 菅井 三実
    Studies in linguistic expression. 兵庫教育大学言語表現学会 24 (24) 1 - 11 0288-6626 2008/03 [Refereed]
  • 菅井 三実; 成瀬 厚司
    Hyogo University of Teacher Education journal 兵庫教育大学 32 13 - 21 1349-3981 2008/02
  • 菅井 三実
    Proceedings of the Annual Meetings of the Japanese Cognitive Linguistics Association 日本認知言語学会 8 137 - 147 1346-7964 2008 [Refereed]
  • 加藤 久雄; 森山 卓郎; 梅原 大輔; 児玉 一宏; 菅井 三実; 冨永 英夫; 濱本 秀樹; 森 篤嗣
    Bulletin of Center for Educational Research and Development 奈良教育大学教育学部附属教育実践総合センター 16 (16) 249 - 254 1347-6971 2007/03 [Refereed]
  • 菅井 三実
    Hyogo University of Teacher Education journal 兵庫教育大学 30 49 - 58 1349-3981 2007/02
  • 格助詞「に」の統一的分析に向けた認知言語学的アプローチ
    菅井 三実
    世界の日本語教育 17 113 - 135 2007 [Refereed]
  • 戦略的比喩と発話行為―予備的考察―
    教養論叢(慶應義塾大学法学研究会) 125 63 - 71 2006/03
  • 菅井 三実
    日本認知言語学会論文集 日本認知言語学会 4 472 - 475 1346-7964 2004 [Refereed]
  • Sugai Kazumi
    Hyogo University of Teacher Education journal. Ser. 2, Language studies, social sciences, fine arts and music Hyogo University of Teacher Education 22 1 - 12 0911-6222 2002
  • 構文スキーマによる格助詞「が」の分析と基本文型の放射状範疇化
    菅井 三実
    世界の日本語教育 (12) 175 - 191 2002 [Refereed]
  • Sugai Kazumi
    Hyogo University of Teacher Education journal. Ser. 2, Language studies, social sciences, fine arts and music Hyogo University of Teacher Education 21 13 - 23 0911-6222 2001
  • 菅井 三実
    Studies in linguistic expression. 兵庫教育大学言語表現学会 17 (17) 109 - 119 0288-6626 2001
  • 格助詞「に」の意味特性に関する覚書
    菅井 三実
    兵庫教育大学研究紀要 第2分冊 言語系教育,社会系教育,芸術系教育 20 13 - 24 2000
  • 菅井 三実
    Studies in linguistic expression. 兵庫教育大学言語表現学会 16 (16) 1 - 11 0288-6626 2000 [Refereed]
  • 日本語における空間の対格標示について
    菅井 三実
    名古屋大学文学部研究論集 45 75 - 91 1999
  • 対格のスキーマ的分析とネットワーク化
    名古屋大学文学部研究論集 130 15 - 29 1998
  • 現代日本語における(非)主題化文の構文的アスペクトについて
    名古屋大学文学部研究論集 124 11 - 28 1996
  • 助詞『ガ』の総記性に関する一考察
    名古屋大学文学部研究論集 121 181 - 197 1995
  • 菅井 三実
    日本語日本文化論集 2 23 - 42 1994 [Refereed]
  • 助詞『は』の意味機能に関する認知言語学的考察
    名古屋大学文学部研究論集 118 39 - 51 1994

Books etc

Conference Activities & Talks

  • 身体性認知理論に基づく文章読解に関する調査研究  [Not invited]
    前野翔大; 菅井三実
    日本認知言語学会第25回全国大会  2024/09
  • A semantically-oriented instruction for the accusative case alternation  [Not invited]
    SUGAI, Kazumi; SAITO, Kana
    2024 International Conference on Japanese Language Education (ICJLE 2024)  2024/08
  • 視覚情報提示による日本語学習者に対する格助詞の指導事例  [Not invited]
    齋藤佳奈; 菅井三実
    日本認知言語学会第24回全国大会  2023/09
  • Languages as Reflections of Cultures, Open Systems, Perception, and Affordance: With Special Reference to the Japanese Language  [Invited]
    SUGAI Kazumi
    Iaponica Brunensia 2021 (at Masaryk University, Czech Republic)  2021/09
  • 変化事象とヲ格の振る舞い  [Invited]
    菅井三実
    日本認知言語学会第17回全国大会シンポジウム  2016/09
  • 用法基盤理論による小学校英語活動の実践研究  [Not invited]
    菅井三実; 岡本真砂夫
    2015年度大学英語教育学会関西支部秋季大会  2015/11
  • 言語理論と教育実践との相互作用的アプローチ  [Not invited]
    菅井三実
    日本英文学会関西支部第9回大会シンポジウム  2014/12
  • 日本語におけるニ格の起点用法に関する認知言語学的分析  [Invited]
    菅井三実
    関西言語学会第35回大会  2010/06
  • 現代日本語における格の体系化と認知的分節機能  [Not invited]
    菅井三実
    日本認知言語学会第8回全国大会  2007/09
  • 文法現象の換喩分析―客観主義的分析を超えて  [Not invited]
    菅井三実
    日本認知言語学会第4回全国大会  2004/09
  • 「に」の意味役割についての素描  [Not invited]
    菅井三実
    日本認知言語学会設立記念大会  2000/09

MISC

  • 文章作成指導へ言語学的アプローチ
    菅井三実  月刊 兵庫教育  平成26年3月号-  28  -31  2014  [Invited]
  • 小学校国語科教科書における視覚情報の類型化
    菅井三実  中研紀要 教科書フォーラム  10-  32  -43  2012
  • 英語教員のための日本語文法のメタ知識
    菅井三実  第4回ことばと教育研究助成事業研究成果論文集  124  -125  2010
  • 言語活動の充実と実践上の課題
    菅井三実  別冊教職研修  第9号(2008年5月号)-  20  -23  2008  [Invited]
  • Sugai Kazumi  Nagoya Studies in Humanities  22-  33  -50  1993

Research Grants & Projects

  • 小学校国語科における論理的読解のための自立的学習プログラムの開発
    公益財団法人日本教育公務員弘済会:令和6年度日教弘本部奨励金
    Date (from‐to) : 2024/04 -2025/03
  • 教科指導におけるSTEAM教育の多様性と汎用性に関する国際調査研究
    兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科:連合大学院共同研究プロジェクト
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 菅井三実, 小澤大成; 小田俊明; 時得紀子; 田中伸
  • 公益財団法人日本教育公務員弘済会:令和3年度日教弘本部奨励金
    Date (from‐to) : 2021/04 -2022/03
  • 科学研究費補助金一般研究(C)
    Date (from‐to) : 2019 -2022 
    Author : 菅井三実
  • 言語習得理論に基づく小学校英語教育のボトムアップ型学習モデルの構築
    科学研究費補助金一般研究(C)
    Date (from‐to) : 2016 -2019 
    Author : 菅井三実
  • 言語の心理的・生理的・社会文化的基盤に関する検討会
    公益財団法人関記念財団:研究交流助成
    Date (from‐to) : 2016 -2017 
    Author : 菅井三実
  • 用法依存理論から見た小学校中学年に対する英語教育の可能性
    公益財団法人博報児童教育振興会:児童教育実践についての研究助成事業
    Date (from‐to) : 2015 -2016 
    Author : 菅井三実
  • 用法依存理論に基づく小学校英語教育の学習モデル構築
    公益財団法人博報児童教育振興会:児童教育実践についての研究助成事業
    Date (from‐to) : 2014 -2015 
    Author : 菅井三実
  • 国語科と英語科の連携による教員と学習者のための教科内容高度化プログラム開発
    科学研究費補助金一般研究(C)
    Date (from‐to) : 2012 -2015 
    Author : 菅井三実
  • 小学校国語科教科書における視覚情報の類型化
    財団法人中央教育研究所:教科書研究奨励金
    Date (from‐to) : 2011 -2012 
    Author : 菅井三実
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009 -2012 
    Author : UMEHARA Daisuke; TOMINAGA Hideo; HAMAMOTO Hideki; MORI Atsushi; SUGAI Kazumi; MORIYAMA Takurou; KODAMA Kazuhiro; KATOU Hisao
     
    This series of studies aimed to investigate how foreign language learners internalize, or gain implicit and/or explicit awareness of, the formal aspects of the target language. The main research project was to conduct a large-scale survey on the awareness of subject/topic distinction by Japanese college EFL learners. The results strongly suggest that learners with lower achievement are prone to be influenced by first language transfer based on a translation strategy.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : MORIYAMA Takuro; INOUE Eriko; WATANABE Nobuki; MIZUYAMA Mitsuharu; MURAKAMI Tadayuki; ISHIKAWA Makoto; KAKIUCHI Yukio; KATO Hisao; MATSUKAWA Toshihiro; SUGAI Kazumi; MORIYAMA Jun; TATSUTOMI Yoji; MORI Atsushi; ANDREW Obermeier
     
    We clarified modules of writing, namely, basic linguistic items, context-formation and writers' original ideas. According to this model, we pointed out that(1) many pupils have insufficient capability to use commas and periods properly ;(2) although school grammar is apt to be criticized, its system is systematic and should not be abandoned ;(3) we proposed to focus on sentence constructions such as attribute description ;(4) we also proposed to deepen the ideas by using some concrete expressions such as"tatoeba : for example".
  • 英語教員のための日本語文法のメタ知識
    財団法人博報児童教育振興会:第4回<ことばと教育>研究助成事業
    Date (from‐to) : 2009 -2010 
    Author : 菅井三実
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2005 -2008 
    Author : MORIYAMA Takuro; KATO Hisao; SUGAI Kazumi; TOMINAGA Hideo; HAMAMOTO Hideki; UMEHARA Daisuke; KODAMA Kazuhiro; MORI Atsushi
     
    本研究のテーマは、国語科と英語科の連携である。(1) 社会的な言語習得という観点から見ると、子どもたちの国語力(文法的に的確な文理解など)はまだまだ不十分であること、(2) 英語学習でも文法軽視の兆候があり問題があること、などが明らかになった。そこで、(3)「言葉」の学習としての国語科と英語科の学習を再構成する必要性を明らかにするとともに、教材開発、教員研修、教員養成の方向性についての提案を行った。


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.