Researchers Database

SHIMIZU Mayuko

FacultySchool Psychology,Developmental Science and Health Education
PositionLecturer
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 教育心理学   発達心理学   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Educational psychology
  • Humanities & social sciences / Early childhood education and childcare

Academic & Professional Experience

  • 2024/04 - Today  京都国際社会福祉センターのぞみ親子相談室相談員
  • 2023/04 - Today  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Education講師
  • 2018/04 - 2023/03  Osaka Seikei University教育学部講師
  • 2014/04 - 2018/03  Osaka UniversityGraduate School of Human Sciences助教
  • 2013/04 - 2014/03  Osaka UniversityLaboratory of Ethnological Studies, Graduate School of Human Sciences特任研究員
  • 2010/04 - 2012/03  日本学術振興会特別研究員DC2

Education

  • 2008/04 - 2013/03  大阪大学大学院  人間科学研究科博士後期課程
  • 2006/04 - 2008/03  大阪大学大学院  人間科学研究科博士前期課程
  • 2002/04 - 2006/03  Doshisha University  Faculty of Letters  文化学科心理学専攻

Published Papers

  • 初潮のタイミングと女子大学生の心理的適応との関連
    清水真由子; 日野林俊彦
    兵庫教育大学研究紀要 66 9 - 15 2025
  • Japanese preschool-aged children’s gratitude as a moral virtue: Is the development of gratitude culture-specific?
    Mayuko Kato-Shimizu; Toshihiko Hinobayashi
    Journal of Early Childhood Research accepted  2025 [Refereed]
  • Public relations and marketing on websites of guide dog organizations
    Sakura Mizuta; Mayuko Kato-Shimizu; Naoko Koda
    People and Animals: The International Journal of Research and Practice 8 (1) 1 - 16 2025 [Refereed]
  • 思春期女子の性別受容と初潮の関わりー2015年2月における全国41,838人の小・中学生の調査からー
    清水真由子; 日野林俊彦
    兵庫教育大学研究紀要 65 15 - 20 2024/09
  • 2018年度から2021年度までの授業評価アンケートの分析ー4年間の経年比較と自由記述の解析ー
    清水(加藤)真由子, 鈴木 勇
    大阪成蹊大学紀要 (9) 121 - 129 2023
  • Short-term direct reciprocity of prosocial behaviors in Japanese preschool children
    Mayuko Kato-Shimizu; Kenji Onishi; Tadahiro Kanazawa; Toshihiko Hinobayashi
    PLoS ONE 17 (3) 1 - 19 2022/03 [Refereed]
  • 現代の子どもの遊び環境と内容についてー保育・教育系大学生の児童期における遊びに関する実態調査からー
    清水(加藤)真由子; 藤崎亜由子; 西郷幸来; 菅野あゆみ; 松田千幸
    大阪成蹊大学紀要 (6) 321 - 334 2020/02
  • 幼児期における共同意図に基づいた抑制的協力行動
    清水(加藤)真由子; 乾 愛有美; 金澤忠博; 日野林俊彦
    大阪成蹊大学紀要 (5) 203 - 212 2019
  • 向社会的行動に関する比較発達心理学的検討
    清水(加藤)真由子
    未来共生学 2 83 - 96 2015/03 [Refereed]
  • Mayuko Kato-Shimizu; Kenji Onishi; Tadahiro Kanazawa; Toshihiko Hinobayashi
    PLoS ONE PUBLIC LIBRARY SCIENCE 8 (8) 1 - 10 1932-6203 2013/08 [Refereed]
  • 清水(加藤)真由子
    行動科学 日本行動科学学会 51 (1) 57 - 64 0919-7435 2012/09 [Refereed]
  • Kato Mayuko; Onishi Kenji; Kanazawa Tadahiro; Hinobayashi Toshihiko; Minami Tetsuhiro
    The Japanese Journal of Developmental Psychology Japan Society of Developmental Psychology 23 (1) 12 - 22 0915-9029 2012/03 [Refereed]
  • The change of interests of Japanese schoolgirls around puberty
    Hinobayashi T; Kato M; Yamada K; Kanazawa T; Akai S; Minami T; Itoigawa N
    Proceedings of the 15th European Conference on Developmental Psychology 441 - 444 2011
  • Gender acceptance and Menarche
    Hinobayashi, T; Yamada, K; Kato, M; Akai, S; Kanazawa, T; Minami, T; Itoigawa, N
    Proceedings of the 14th European Conference on Developmental Psychology 7 - 10 2010
  • 離乳期ラットの空間学習に与える環境エンリッチメント効果
    加藤真由子; 小賀泉実; 岡市広成
    行動科学 45 (1) 47 - 48 2006 [Refereed]

Books etc

  • 羽野, ゆつ子; 竹原, 卓真 (Joint work第8章 他者と関わる力の発達を知ろうー社会性の発達心理学ー)ナカニシヤ出版 2021/03 9784779515576 vii, 197p
  • シリーズ人間科学1・食べる
    清水(加藤) 真由子 (Joint work第1章 食を通した心の発達)大阪大学出版会 2018/03 9784872596182

Conference Activities & Talks

  • 遊びで広がる子どもの世界
    清水真由子
    かとうGENKi すくすく子育て  2025/03
  • 初潮のタイミングと青年期後期の心理的適応との関連
    清水(加藤) 真由子; 日野林俊彦
    日本発達心理学会第36回大会  2025/03
  • 就学前児における道徳的美徳としての感謝について
    清水(加藤) 真由子; 日野林俊彦
    日本発達心理学会第35回大会  2024/03
  • 「ありがとう」が育む子どもの人間関係
    清水真由子
    新しい保育を考える連絡会  2024/01
  • 感謝の心の発達について
    清水真由子
    かとうGENKi すくすく子育て  2024/01
  • がまんのマシュマロ!?セルフコントロールから始まるいろんな力  [Not invited]
    清水 真由子
    まなびのカフェ  2017/12
  • 情けは人のためならず ~思いやり行動の発達  [Not invited]
    清水 真由子
    Handai-Asahi中之島塾  2015/02
  • 幼児の選択的な向社会的行動に関する研究  [Not invited]
    清水 真由子
    第78回日本心理学会  2014/09

Awards & Honors

  • 2021/07 大阪成蹊学園 教員表彰(授業部門)
     
    受賞者: 清水真由子
  • 2014/10 大阪大学 第9回大阪大学総長による表彰
     
    受賞者: 清水 真由子
  • 2014/03 日本発達心理学会 第23回日本発達心理学会学会賞
     
    受賞者: 清水 真由子

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2028/03 
    Author : 清水 真由子
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2019/04 -2025/03 
    Author : 清水 真由子
     
    感謝と一口に言っても、他者の善意をありがたいと感じることもあれば、申し訳ないと感じることもある。文化比較研究から、日本人では感謝が生起されやすい状況での感情体験として、「心苦しい」という負債感や申し訳なさが生じやすいことが報告されている。先に述べたNelson et al. の先行研究はアメリカで実施された研究であるが、日本の幼児の感謝理解と違いがみられるのかはこれまで検討されていない。本研究は、幼児期の感謝理解の特徴を明らかにすることと、その特徴に文化差が見られるのかを検討することを目的とした。 2021年度は、感謝理解を測定するための課題場面における子どもへのインタビュー内容のトランスクリプションをもとに、詳細な分析を行った。その結果、日本の幼児はアメリカの幼児と比べて他者から好意を受けたあとポジティブ感情を報告しやすかった。また日本の幼児はポジティブ感情と好意を施してくれた相手を結び付けて理解する傾向が強かった。負債感や申し訳なさと関連する感情の報告は見られなかった。 日本の幼児はアメリカの幼児と比べて、相手が好意を施すために多くのコストを払った場合、その相手へのお返しの理由として互恵性を挙げることが多かった。日本の子どもたちは、相手のコストが大きかった場合、その後のやり取りで互恵性を意識しやすく、道徳的な美徳として感謝を理解する度合いが高いのかもしれない。反対に、相手が好意を施すために払ったコストが少なかった場合、日本の子どもたちはアメリカの子どもたちよりもお返しの理由として社会的慣習を挙げることが多かった。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2015/04 -2019/03 
    Author : Kato-Shimizu Mayuko
     
    This study examined whether 4-to5-year-olds showed a tendency to select the inhibited cooperative behavior based on partner’s joint intention. We decided to target 69 4-to5-year-old children as our participants. The results revealed that few children select the inhibited cooperative behavior based on partner’s joint intention, even if the partner clearly showed the intention to do it by oneself. Analyzing the reasons for selections, the children who selected “wait-and-see” cited “actions and mental state of others” as the reason or did not answer. Regarding the relationship between inhibited cooperative behavior and social skills, understanding of other’s mental state influenced the selection of inhibited cooperative behavior based on partner’s joint intention. From these results, the tendency to select the inhibited cooperative behavior gradually developed from about 4-to5-year-olds, and the possibility that theory-of-mind might influence the development was considered.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2018/03 
    Author : HINOBAYASHI Toshihiko; AKAI Seiki; KANAZAWA Tadahiro; ONISHI Kenji; SHIMIZU Mayuko
     
    Menarche is viewed as an important milestone in female development at puberty and develop to sexual maturity is a strategy in life history.The data by random sampling from the complete school-list of Japan was consisted of 41,838 schoolgirls (9-15 years old). The mean age at menarche of Japanese schoolgirls in 2015 was 12years and 1.7months by status quo data. The menarcheal age of those who eat breakfast infrequently and sleep shorter lengths of time tended to decrease. Our questionnaires included psychological questions about gender acceptance and desired future job. The peak age of wanting to be a preschool teacher was 12years, which was the same as the peak of experiencing menarche. This phenomenon shows strong interest in infants among girls at puberty. However, the numbers of girls experiencing menarche was less than the number of non-experiencing among the girls choosing preschool teacher. And early matured females had negative gender acceptance.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2015/03 
    Author : SHIMIZU MAYUKO
     
    To maintain cooperation with a large population, selective prosocial behavior based on second-order information (information about the characteristics of a previous partner of the partner) is essential. In the present study, we examined how selective prosocial behavior based on second-order information develops during early infancy. Our experiments were carried out with infants of 8-month-olds and 16-month-olds. While 16-month-olds showed prosocial behavior based on second-order information, 8-month-olds didn’t show such behavior. It is suggested that infants’ prosocial behavior become based on more complex information about the context in which partner's behavior is performed after the first year of life.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2010 -2012 
    Author : HINOBAYASHI Toshihiko; AKAI Seiki; KANAZAWA Tadahiro; ONISHI Kenji; YAMADA Kazunori; SHIMIZU Mayuko
     
    The material collected in February2011 consisted of a random sampling of45,830schoolgirls (9-15 years old). The mean age at menarche of Japanese schoolgirls was found to be 12.189 years (12 years and 2.3 months.) In comparison with the mean age of 2008, the mean age had not significantly changed. The mean menarcheal age in Japan was thought to be decreasing since the 1990s. The trend towards early maturation in Japan had obviously leveled off.The age of menarche serves, as well as an evolutionary index, as a reliable instrument with which the health practice and socio-economical difference of each region may be measured.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2010 -2011 
    Author : 加藤 真由子
     
    血縁関係のない相手と大規模な協力関係を築くのは、ヒト社会の大きな特徴である。このような協力関係を成立させるメカニズムの一つが、間接互恵性(誰かを助ければそれを見ていた別の誰かが自分を助けてくれる)である。間接互恵性に基づいた協力関係が成立するためには、第三者に対する行動から相手を識別し、第三者に援助した相手を助け、援助しなかった相手は助けないといった行動傾向が必要となる。近年、幼児を対象とした実験的な研究から、第三者に対する行動から相手を識別する能力や第三者に対する行動から相手に対する行動を変化させる能力を持つことが示された(Olson&Spelke,2008;Vaish,Carpenter,&Tomasello,2010;Kenward&Dahl,2011)。しかし、先行研究では相手がパペットや大人の実験者である状況下でのみ検証されており、同年齢の他児との実際のやり取りの中で、他児の第三者に対する行動からその相手に対する行動を変化させる行動傾向を示すのかは言及できていない。本研究では、5-6歳児同士の実際のやり取りの中で、第三者に向社会的行動を行った幼児に対して、それを周りで見ていた幼児がどのような行動傾向を示すのかを行動観察を用いて調べ、幼児同士のやり取りの中で間接互恵的な行動傾向がみられるのかを検討した。 その結果、向社会的行動が観察された直後の場面では統制場面に比べて、第三者に向社会的行動を行った幼児に対して、周りで見ていた幼児は、向社会的行動や親和的行動を行いやすかった。つまり、実際のやり取りの中でも、幼児は第三者に対する援助的な行動から相手に対する援助行動を決定するといった行動傾向を持つことが示された。この結果から、ヒトの幼児は複雑な社会関係を築き始める前の段階から、間接互恵的な行動傾向を持つ可能性が示唆され、発達段階のごく初期から間接互恵性に基づく協力関係を築く素地を持っている可能性が示唆された。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2007 -2009 
    Author : HINOBAYASHI Toshihiko; MINAMI Tetsuhiro; YASUDA Jun; SHIZAWA Yasuhiro; AKAI Seiki; ARAI YOSHIKO; YAMADA Kazunori; KATO Mayuko
     
    The material collected in February2008 consisted of a random sampling of 41,798 schoolgirls (9-15 years old). The mean age at menarche of Japanese schoolgirls was found to be 12.189 years (12 years and 2.3 months.) In comparison with the mean age of 2005, the mean age had not significantly changed. The mean menarcheal age in Japan was thought to be decreasing since the 1990s. The trend towards early maturation in Japan had obviously leveled off. The age of menarche serves as a reliable instrument with which the health practice and socio-economical difference of each region may be measured.

Media Coverage

  • 子ども点描 「ありがとう」という言葉
    Date : 2024/03/21
    Writer: Other than myself
    Program, newspaper magazine: 産経新聞
    Paper


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.