Researchers Database

SUDA Yasuyuki

FacultyCulture,Education and Communication
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 教育社会学   School Education   Sociology of Education   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general / Sociology of Education

Academic & Professional Experience

  • 2025/04 - Today  兵庫教育大学大学院学校教育研究科教授
  • 2019/04 - 2025/03  Hyogo University of Teacher Education理事・副学長
  • 2018/04 - 2019/03  Hyogo University of Teacher Education副学長
  • 2013/04  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Education教授
  • 2004/12  Hokkaido University of EducationFaculty of Education教授
  • 1996/04  Hokkaido University of EducationFaculty of Education助教授
  • 1994/04  比治山女子短期大学助教授
  • 1990/04  比治山女子短期大学講師
  • 1988/10  比治山女子短期大学助手

Education

  • 1987/04 - 1988/09  広島大学大学院教育学研究科博士課程後期教育学専攻
  • 1985/04 - 1987/03  広島大学大学院教育学研究科博士課程前期教育学専攻
  • 1981/04 - 1985/03  広島大学教育学部教育学科

Association Memberships

  • Japan Association for College and University Education   The Japan Association of Comparative Culture   Japan Association for Research in School Education Practices   THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION   The Japan Society for Child Study   The Japan Society of Educational Sociology   Japanese Educational Research Association   

Published Papers

  • BEVIによる学習成果の可視化ーDHPプログラムの成果の検証ー
    須田康之
    教育学研究紀要 70 490 - 495 2025/03
  • Development of Curriculum Standards of Teacher Training Program for Promoting Continuing Professional Development at Hyogo University of Teacher Education
    MORIYAMA Jun; YAMANAKA Kazuhide; BESSO Junji; NAGATA Tomoko; OKAMURA Shouji; KAWAKAMI Yasuhiko; KAKEGAWA Junichi; MORIYAMA Masaru; MATSUDA Mitsuru; ISHINO Hideaki; SHIMIZU Yuno; YOSHIMIZU Hiroya; SUDA Yasuyuki
    Hyogo University of Teacher Education Journal 64 37 - 49 2024/02
  • Have the Learning Outcomes of the Hyogo University of Teacher Education's Ungergraduate Courses Contributed to the Teacher's Ability to Be Qualified Teachers?
    SUDA Yasuyuki; SHIMIZU Yino; YAMANAKA Kazuhide; BESSOU Junji; ISHINO Hideaki
    Hyogo University of Teacher Education Journal 64 1 - 8 2024/02
  • How Do Students Face the Prospect of Becoming Teachers?: Visualization of Learning Trajectories Based on Interview Surveys
    Yasuyuki Suda; Kazuhide Yamanaka; Junji Besso; Hideaki Ishino; Yuno Shimizu
    Journal of Japan Association for College and University Education 45 (2) 81 - 91 2023/12 [Refereed]
  • German and Japanese Children's and Mothers' Interpretation of "The Wolf and the Seven Little Kids" ―The Influence of the Interpretive Community on the Interpretation of Storiesー
    Yasuyuki Suda
    Studies in Comparative Culture (147) 45 - 57 2022/04 [Refereed]
  • 学級のなかで「かかわり」を育む ~令和の日本型教育への展望~
    須田康之
    兵庫教育 (854) 4 - 7 2022/04 [Invited]
  • SUDA Yasuyuki
    兵庫教育大学研究紀要 54 1 - 11 2019/02
  • 学力と向学校性に関するパネルデータ分析
    須田 康之
    教育学研究紀要 63 366 - 371 2018/03
  • Trends and Issues of Research on School Size
    SUDA Yasuyuki
    兵庫教育大学研究紀要 52 1 - 8 2018/02
  • 子どもの学習経験をどう捉えるか
    須田 康之
    教育学研究紀要 62 238 - 243 2017/03
  • 学級規模と指導方法の社会学(共著)
    東信堂 2014
  • 地域連携と学生の学び(共著)
    協同出版 2013
  • ユビキタス社会の中での子どもの成長(共著)
    ハーベスト社 2010
  • グリム童話<受容>の社会学-翻訳者の意識と読者の読み-
    東洋館出版社 2003

Books etc

  • 片岡徳雄、その仕事 ― 学校教育と文芸への思い
    (Joint work文芸の教育社会学にかかる解題(pp.37-54))黎明書房 2022/08 9784654023776
  • 新富, 康央; 須田, 康之; 高旗, 浩志編著 ミネルヴァ書房 2020/04 9784623084302 vi, 245p
  • 学級規模と指導方法の社会学(共著)
    東信堂 2014
  • 地域連携と学生の学び(共著)
    協同出版 2013
  • ユビキタス社会の中での子どもの成長(共著)
    ハーベスト社 2010
  • グリム童話<受容>の社会学-翻訳者の意識と読者の読み-
    東洋館出版社 2003

Works

  • 学校規模が授業と学校生活に与える影響に関する比較社会学的研究
    2004 -2006

MISC

  • 音更町小中学校における学校規模・学級規模がもつ教育効果に関する研究
    平成19年度音更町教育委員会受託研究報告書  1  -81  2008
  • 須田, 康之; 水野, 考; 藤井, 宣彰; 西本, 裕輝; 高旗, 浩志  北海道教育大学紀要(教育科学編)  58-  (1)  249  -264  2007
  • 学級規模が授業と学校生活に与える影響に関する比較社会学的研究(「第5章校長評価からみた教育目標充実度」81~94頁「第6章学級規模が授業と学力に与える影響」95~108頁)
    平成16年度~平成18年度科学研究費補助金(基盤研究(B))研究成果報告書 研究代表者:山崎博敏  1  -222  2007
  • 道内公立小・中学校の学校規模の違いが学習活動に及ぼす影響に関する研究
    平成17・18度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書: 研究代表者:須田康之  1  -63  2007
  • SUDA Yasuyuki; MIZUNO Kou; FUJII Nobuaki; NISHIMOTO Hiroki; TAKAHATA Hiroshi  Journal of Hokkaido University of Education Education  58-  (1)  249  -264  2007
  • 道内公立小・中学校の学校規模の違いが学習活動に及ぼす影響に関する研究(研究代表者:須田康之)
    須田康之; 大矢一人; 住岡敏弘  平成17・18年度科学研究費補助金(基盤研究(C))研究成果報告書  1  -67  2007
  • 校長評価からみた教育目標充実度
    須田康之  北海道教育大学紀要(教育科学編)  57-  (2)  41  -54  2007
  • 高旗 浩志; 藤井 宣彰; 山崎 博敏; 須田 康之; 西本 裕輝; 水野 考  日本教育学会大會研究発表要項  65-  (0)  92  -93  2006
  • いま、子どもの放課後はどうなっているのか(「1章子どもの放課後はどうなっているのか 2節子どもの遊び環境」)
    北大路書房  16  -32  2006
  • 学校規模別にみた日常的教育活動の実際
    北海道教育大学紀要(教育科学編)  56-  (1)  31  -45  2005
  • 学校規模別にみた日常的教育活動の実際
    須田康之  北海道教育大学紀要(教育科学編)  56-  (1)  31  -45  2005
  • 新しい特別活動指導論(「第1章特別活動の目標」「第9章学級・学校集団の理論Ⅳ準拠集団論」)
    ミネルヴァ書房  8-24-155-159  2004
  • 「総合的な学習の時間」に関するアンケート調査
    旭川実践教育研究(北海道教育大学旭川実践教育学会)  (7)  71  -83  2003
  • 地域住民からみた学校の存在
    へき地教育研究(北海道教育大学へき地教育研究施設)  (58)  1  -12  2003
  • グリム童話<受容>の社会学-翻訳者の意識と読者の読み-
    東洋館出版社  1  -221  2003
  • 地域住民からみた学校の存在
    須田康之  へき地教育研究  58,1-12-  2003
  • SUDA Yasuyuki  Bulletin of Rural Education Institute  58-  1  -12  2003
  • 子ども支援の教育社会学(第8章学校文化の視角-児童・生徒の読み-)
    北大路書房  92  -102  2002
  • 小規模校における日常的教育活動の特性
    北海道教育大学へき地教育研究施設『へき地教育の未来と北海道教育大学の役割』  14  -24  2001
  • 小規模校における日常的教育活動の特性
    須田康之  へき地教育の未来と北海道教育大学の役割(共著)北海道教育大学へき地教育研究施設  14  -24  2001
  • The Feature of Daily Educational Activities on Small School
    14  -24  2001
  • YOSHIDA Masao; SUDA Yasuyuki; KIYA shizuka  Bulletin of Rural Education Institute  55-  1  -22  2000/12
  • 教師の日常的教育活動に関する研究(1)-北海道における教師の意識と現状の把握-
    教育実践総合センタ-紀要(北海道教育大学教育学部附属教育実践総合センタ-)  (1)  127  -135  2000
  • 不登校児における昔話の読みの実際
    北海道教育大学紀要(教育科学編)  51-  (1)  45  -58  2000
  • 教師の日常的教育活動に関する研究(1)-北海道における教師の意識と現状の把握-
    須田康之  北海道教育大学教育実践総合センター紀要  1-  127  -135  2000
  • Suda Yasuyuki; Narukawa Keiko  Journal of Hokkaido University of Education. Education  51-  (1)  45  -58  2000
  • SUDA Yasuyuki  Bulletin of Integrated Center for Educational Research and Training, Hokkaido University of Education  1-  127  -135  2000
  • Suda Yasuyuki; Narukawa Keiko  Journal of Hokkaido University of Education, Education  51-  (1)  45  -58  2000
  • 異文化間におけるテクストの受容-「狼と七匹の子やぎ」の読みの比較-
    教育社会学研究(日本教育社会学会編)  (64)  183  -204  1999
  • 異文化間におけるテクストの受容-「狼と七匹の子やぎ」の読みの比較-
    須田康之  教育社会学研究  64-  183  -204  1999
  • 幼年期教育の理論と実際(「第3章第2節 絵本と童話」)
    北大路書房  112  -122  1998
  • 教育現象を読み解く(「第7章子どもの育ち再考」)
    黎明書房  126  -145  1998
  • 生きる力と学校教育の可能性
    旭川実践教育研究(北海道教育大学旭川実践教育学会)  (1)  26  -32  1997
  • 生きる力と学校教育の可能性
    須田康之  旭川実践教育研究  1-  26  -32  1997
  • The Possibilities of Schooling From the Viewpoint of Providing Incentives for Positive Living
    Journal of the Asahikawa Educational Reports  1-  26  -32  1997
  • 須田 康之  子ども社会研究(日本子ども社会学会編)  (1)  27  -39  1995
  • グリム童話の受け取り分析-子どもと大人の読み取りの共通性と独自性-
    須田康之  子ども社会研究  1-  27  -39  1995
  • An Analysis of the Reception of Grimm's Fairy Tale : Similarities and Differences of Perception between Children and Adults
    The Journal of Child Study  1-  27  -39  1995
  • 現代学校教育の社会学(「第17章書物の影響に関する歴史社会学的考察」)
    福村出版  254  -269  1994
  • 文芸の教育社会学(「第1章2・3節人間形成としての文芸」「第4章3・4節児童文学はどのように薦められているか」)
    福村出版  12-23/-72-81  1994
  • 文化財の受容と変容(1)-明治期における文芸の受容形態を中心に-
    比治山女子短期大学紀要  (28)  97  -108  1993
  • 母性は如何にして可能か
    年報(比治山女子短期大学女性文化研究センタ-)  (10)  89  -98  1993
  • 保育実習評価項目に関する検討-保育所実習を中心に-
    保母養成研究(全国保母養成協議会)  (10)  21  -31  1993
  • 母性は如何にして可能か
    須田康之  女性文化研究センター年報  10,89-98-  1993
  • 保育実習評価項目に関する検討-保育所実習を中心に-
    須田康之; 高野卓郎; 中野友三; 柿本因子  保母養成研究  10,21-31-  1993
  • 文化財の受容と変容(1)-明治期における文芸の受容形態を中心に-
    須田康之  比治山女子短期大学紀要  28,97-108-  1993
  • How can the Maternity Exist?
    Bulletin of Center for Women's Studies  10,89-98-  1993
  • A Study on the Evaluation Items on the Nursery Care Practical Exercise : concerning nursery practice at day nurseries
    Bulletin of the Japan Association of Training Schools for Nursery Teachers  10,21-31-  1993
  • A Study of Reception and Transformation of Cultural Assets(1) : From the Point of the Imported Forms of the Literary Works in Meiji Era
    Bulletin of Hijiyama Women's Junior College  28,97-108-  1993
  • 保母養成に関する総合的研究(Ⅲ)-保育実習評価項目に関する考察-
    比治山女子短期大学紀要  (26)  67  -78  1992
  • 児童書における会話分析
    教育学研究紀要第一部(中国四国教育学会)  37-  135  -140  1992
  • 教職科学講座第10巻幼児教育学(「第11章遊びによる幼児教育」)
    福村出版  173  -187  1992
  • 児童書における会話分析
    須田康之  教育学研究紀要第一部  37,135-140-  1992
  • Talk Analysis on Child's Books
    Bulletin of Educational Research  37,135-140-  1992
  • 保母養成に関する総合的研究(Ⅱ)-実習評価からみた学生の成長に関する考察-
    比治山女子短期大学紀要  (25)  51  -59  1991
  • グリム童話の日本的受容(Ⅱ)-学生を対象とした受け手分析を中心に-
    教育学研究紀要第一部(中国四国教育学会)  36-  170  -175  1991
  • 日本におけるグリム童話の受容と変容
    教育社会学研究(日本教育社会学会編)  (49)  117  -137  1991
  • 日本におけるグリム童話の受容と変容
    須田康之  教育社会学研究  49-  117  -137  1991
  • Suda Yasuyuki  The Journal of Educational Sociology  117-137-  117  -134  1991
  • グリム童話の日本的受容に関する考察一明治期の雑誌を中心に-
    比治山女子短期大学紀要  (24)  75  -84  1990
  • 保母養成に関する総合的研究(Ⅰ)-保育実習の評価に関する考察-
    比治山女子短期大学紀要  (24)  97  -105  1990
  • 教師と子どもの間(「序章子どもを取り巻くさまざまな文化」「終章これからの社会の子ども」)
    ぎょうせい  1-18/-285-296  1990
  • グリム童話の日本的受容に関する考察-明治期の雑誌を中心に-
    須田康之  比治山女子短期大学紀要  24-  75  -84  1990
  • An Analysis of the Receiving Form of Grimm's Fairy Tales in Japan : Using the Magazines in Meiji Era
    Bulletin of Hijiyama Women's Junior College  24-  75  -84  1990
  • 童話の教育的効果に関する考察-ドイツで採用されたグリム童話と明治期に紹介されたグリム童話の比較を通して-
    教育学研究紀要第一部(中国四国教育学会)  34-  177  -182  1989
  • 情操の教育-遊び、読み物、音楽を通して-(「第6章 子どもの本-今と昔」)
    放送大学教育振興会  57  -65  1989
  • 教職科学講座第4巻 教育社会学([第18章記述と解釈」)
    福村出版  222  -232  1989
  • 大学授業の研究(「第3章 大学教員の研究・教育観」)
    玉川大学出版部  52  -64  1989
  • 童話の教育的効果に関する考察
    須田康之  教育学研究紀要第一部  34-  177  -182  1989
  • A Study of Educational Effect on M(]J1103[)rchen
    Bulletin of Educational Research  34-  177  -182  1989
  • 自己概念の社会学的研究(2)-カリキュラム計画との関連において-
    教育学研究紀要第一部(中国四国教育学会)  33-  133  -138  1988
  • 自己概念の社会学的研究(2)-カリキュラム計画との関連において-
    須田康之  教育学研究紀要第一部  33-  133  -138  1988
  • Sociological Study of the Self-Concept(2) : From the Point of View of the Curriculum Planing
    Bulletin of Educational Research  33-  133  -138  1988
  • 自己概念の社会学的研究-反映的評価を中心に-
    教育学研究紀要第一部(中国四国教育学会)  32-  103  -108  1987
  • 大学教員の教育観分析
    広島大学教育学部紀要第一部  36-  63  -73  1987
  • 西村 清巳; 須田 康之  広島大学教育学部紀要第二部  36-  (36)  185  -193  1987
  • 教科書の社会学的研究(「第11章 自意識の形成」)
    福村出版  158  -175  1987
  • 西村清巳; 須田康之  広島大学教育学部紀要第二部  (36)  185  -193  1987
  • 大学教員の教育観分析
    角田昌子; 須田康之  広島大学教育学部紀要第一部  36-  63  -73  1987
  • 自己概念の社会学的研究-反映的評価を中心に-
    須田康之  教育学研究紀要第一部  32-  103  -108  1987
  • An Experimental Study on the Meaning of Emotional Expression in the Group Formation
    Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University Part2  (36)  185  -193  1987
  • SUMIDA Masako; SUDA Yasuyuki  Bulletin of the Faculty of Education, Hiroshima University Part1  36-  63  -73  1987
  • The Sociological Study of the Self-Concept : From the View Point of the Reflected Appraisals
    Bulletin of Educational Research  32-  103  -108  1987

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2024/04 -2029/03 
    Author : 須田 康之
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : KUBO Yoshihiro; SUDA Yasuyuki; WAKABAYASHI Takaaki; HISANAGA Yasufumi; OGAWA Zyun; SEKIZAWA Hideki; FUKUOKA Yousuke; FUZIKURA Minoru
     
    The purpose of this study is showing the viewpoint of making achange in types of mathematics classroom teaching from grouping into teaching types. From the research of mathematics teachers' attitudes and the analysis of classroom teaching, it is defined that there are seven types in classroom teaching. In addition it is showed that the deficiency of teaching ability has a great influence when teachers decidetheir teaching types. Many teachers regard the type of problem solving teaching as theirideals. To realize their ideals it is important that they make a point of "communication" and regard their objects of classroom teaching as flexible.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2008 -2010 
    Author : YAMASAKI Hirotoshi; SUDA Yauyuki; ITHO Kazunori; KARASUDA Naoya
     
    Number of high school students in Japan has decreased by 40.4% from 1989 to 2008. Average school size fell more than 60% of 1989 levels. Meanwhile, the proportion of the school of medium and small size increased. Small number of courses are offered in small schools. There are many extra-curricular activity club in big schools. From a principal point views, student study and life climate are better in small school. Principals of small school evaluated their achievement of educational objects higher than them of bigger schools. Public high schools experienced consolidation, change of attendance area, designation of priority school, establishment of comprehensive department, credit system. Private schools experienced co-education, six year secondary schools. High school principals are concerns school consolidation especially in local small cities and towns.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2008 -2010 
    Author : SUDA Yasuyuki
     
    In this study, the impact of school size on learning activities is revealed in 15 elementary schools in Otofuke town. Academic achievement and attitudes toward school as indicators of learning activities are picked up, and how these two variables are affected by 5 other variables; school size, understanding the lesson, personal computer ownership (household economic factors), class attachment, and student's self-confidence, were examined. Understanding the lessons and personal computer ownership had positive impacts on academic achievement. Students'attachment to their classes and students' self-confidence had positive impacts on attitudes toward school. As for school size, its effect was limited, but it had a negative impact on academic achievement of 6th graders.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : KUBO Yoshihiro; SUDA Yasuyuki; WAKABAYASI Takaaki
     
    本研究は、数学を指導する教師の数学教育に対する態度について、教育社会学の視点からその傾向を明らかにするものである。数学科の目標、授業タイプ、ペーパーにおける評価、内容の重要度、授業で重視していること、等々の内容について、地域、年齢、性別、学校の特性、教師の専門性などの観点に着目して調査と授業分析から検討した結果、多くの点で違いが見られた。これは、これからの教師教育や教員養成を考える上で多くの示唆を与えるものであると考える。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2004 -2006 
    Author : YAMASAKI Hirotoshi; TANAKA Haruhiko; TAKAHATA Hiroshi; SUDA Yasuyuki; NISHIMOTO Hiroki
     
    (1)Changes of distribution of school and class size of Japanese primary and junior high schools since WW II were examined. (2)National wide principal and teacher survey were conducted. Major findings are as followed; a)Team teaching was done in the two thirds of primary and junior secondary schools, especially in mathematics and Japanese language. Small group teaching was done in the half of primary schools, especially in mathematics, and also in the two thirds of junior secondary schools, especially in English and mathematics. b)Principals and teachers evaluate more positively small group teaching than team teaching. Small group teaching is supposed to be effective for academic subjects. However, coordination among teachers before instruction is considered to be more difficult in small group teaching than in team teaching. c)Teaching, learning and student's school life in public junior high school were assessed by teachers. It was found that class size had negative effect on student's learning in math, and also on teacher's teaching in Japanese, Social Studies, Science and English. The smaller the class size is, the easier the teaching, and the more active the students. It was also found that small group teaching method was useful especially in English. d)The smaller the class size is, the better quality of students' school life, and teachers' guidance. School size is also important for them, especially at junior high school. Class size and school size have more effect on teacher's life guidance than student's discipline. (3)Student survey were conducted in four prefectures. Some 3400 samples of various sizes of class and school were collected. The effects of school, family variables on academic achievement were examined by regression analysis. Teaching methods affected strongly on academic achievement; drill study, active interaction between students and teacher, team teaching and small group teaching. Student's ways of family life also gave effects on achievement; punctual breakfast, supper with family members, parent's concern with students, and parent's tastes for high cultures.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 1999 -2000 
    Author : 須田 康之
     
    不登校児における昔話の読みの実際を明らかにし、治療方法としての昔話の有効性の検証を行うために、昨年度に引き続き、旭川市内のA小学校の不登校学級に通う児童13名と、対照群としての附属小学校5年生38名の児童に対して読み聞かせを行った。さらに、不登校学級に通う児童の中から2名を抽出し、家庭における読み聞かせに協力してもらった。不登校学級においては11回(H12.4.21〜H13.3.9)、附属小学校においては10回(H12.5.24〜H13.3.7)の読み聞かせを実施した。この間、学級での子どもの様子を記述するとともに、読み聞かせの後、質問紙に回答してもらい、その感想を分析した。 不登校学級に通う子どもたちは、概して、表現することを躊躇し、自分の意見を表明することを嫌う。しかし、昨年度との比較からいうならば、本年度は、面白い話には素直に面白いと反応する変化が見られた。さらに、個人差はあるものの、昨年度に比べると、話の内容に即した感想が書かれてあることを特徴の一つとしてあげることができる。加えて、不登校児についていえば、絵本に対する反応の方が朗読のみよりも良かったことをあげることができる。 これに対し、対照群としての附属小学校の児童の感想は、ダイナミックである。しかも、感想に男女間で違いがあり、男子児童は、話の場面や筋を捉える「状況把握型」の読みを行う傾向があるのに対し、女子児童は登場人物に同化し共感する「人物解釈型」の読みを行う傾向があることが統計的に明らかにされた。 不登校の児童2名を対象にした家庭での読み聞かせは、母親よりもむしろ父親による方が効果が大きいことが予測される。これは、読み聞かせが父子間のコミュニケーションを刺激するためだと考えれる。家庭における読み聞かせは、現在も進行中である。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 1995 -1995 
    Author : 須田 康之
     
    本研究の目的は、グリム童話の「狼と七匹の子やぎ」を題材とし、異文化間での受け取りの特徴を把握し、そこに現れた教育的価値意識を分析することにあった。調査対象国として、日本、中国、韓国、アメリカ、ドイツの5カ国を設定した。まず、日本語版調査用紙を作成し、その後、中国版、韓国版、英語版、ドイツ語版の各調査用紙を作成した。調査対象者は、各国ともに小学5、6年生の子どもと彼らの母親である。 現在までに回収した日本と韓国のデータを用いて分析した結果、次のことが指摘できる。 1.韓国のこどもや母親は、日本の子どもや母親より題材を面白く思い、しかもこの題材が好きである。また、母親は日本や韓国の別なく子どもよりもこの題材を残酷であると思い、恐いと回答している。 2.日本の子どもも韓国の子どもも共通に、面白い個所として「狼が大きな鼾をかいて寝ているところ」と「狼が石の重みで井戸に落ちて死んでしまうところ」をあげている。また母親に比べ、恐い個所がないと回答した子どもが極めて多いのが特徴である。 3.韓国の子どもと母親は、感想として「悪いことをしたら最後は必ず罰を受ける」と回答した者が最も多い。これに対し、日本の子どもは、「たとえ悪者でも殺してしまうのは問題だ」と答えた者が多く、母親は「お母さんはいつも子どもを大事に思っている」をあげた者が多い。調査の結果、韓国では、誠実・努力・勇気という価値が尊重され、日本では対人関係に配慮した思いやりが尊重されていた。こうした価値志向の違いが読み取りにも影響を与えているものと考えられる。 本調査により、読み取りに与える影響として年齢と社会文化的要因を想定することができる。特に結果の4は、S.フイッシュの解釈共同体の存在を実証するものである。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 1990 -1990 
    Author : 須田 康之
  • 道内公立小・中学校の学校規模の違いが学習活動に及ぼす影響に関する研究
  • 北海道音更町を事例とした学校規模が学習活動にあたえる影響

Social Contribution

  • society activity
    Date (from-to) : 2015/08/08-2015/08/08
    Event, Program, Title : 加西市・兵庫教育大学連携講座 「ねむり姫」を音声・活字・映像で比べてみよう
  • society activity
    Date (from-to) : 2013/12/01-2014/11/30
    Event, Program, Title : 科学研究費委員会専門委員


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.