Researchers Database

OHNO Yasuki

FacultySchool Leadership and Management
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/21

Researcher Information

Degree

  • Master of Education(Kyushu University)
  • Doctor of Philosophy(Kyushu University)

J-Global ID

Research Interests

  • Educational System and Organization   School Management   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general

Academic & Professional Experience

  • 2024/03 - Today  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Educationprofessor
  • 2021/04 - Today  The Open University of JapanFaculty of Liberal Arts客員教授
  • 2008/10 - Today  Hyogo University of Teacher Education大学院連合学校教育学研究科博士課程(兼担)
  • 2024/04 - 2025/03  Shiga UniversityGraduate School of Education客員教授
  • 2023/04 - 2024/03  The Joint Graduate School (Ph.D. Program) in Science of School Education Hyogo University of Teacher Educationvice dean
  • 2017/04 - 2024/03  Shiga UniversityFaculty of EducationProfessor
  • 2022/04  Shiga UniversityGraduate School of Education Graduate School of Education (Professional Degree Program)chair(concurrent)
  • 2017/07 - 2022/03  National Institute for School Teachers and Staff Developmentvisiting fellow
  • 2016/04 - 2017/03  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Educationprofessor
  • 2008/04 - 2016/03  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of EducationAssociate Professor
  • 2007/04 - 2008/03  Osaka Kyouiku UniversityAssociate Professor
  • 2006/04 - 2007/03  Osaka Kyoiku UniversityAssociate Professor
  • 2001/04 - 2006/03  Osaka Kyoiku UniversityAssistant Professor

Education

  • 1998/04 - 2001/03  Kyushu University  Graduate School of Human Environment Studies(Ph.D)  発達・社会システム専攻(教育学コース)
  • 1996/04 - 1998/03  Kyushu University  Graduate School of Education
  • 1992/04 - 1996/03  Kyushu University  School of Education

Association Memberships

  • The Japan Society for the Study of Education   Kansai Society for Educational Administration   日本教育制度学会   日本教育行政学会   日本教育経営学会   

Published Papers

Books etc

  • School-Based Curriculum Management and Lesson Study for Teacher Education
    KURAMOTO Tetsuo; OHNO Yasuki; others (ContributorReforms and lssues in Developing School Administrators through Administrative Training in Japan -As a Fundamental Condition for School Curriculum and Organizational Development-)Maruzen publishing 2025/03
  • 大野, 裕己; 露口, 健司; 川上, 泰彦; 諏訪, 英広; 高木, 亮 (Joint editor)放送大学教育振興会 2022/03 9784595323140 243p
  • 『Withコロナの新しい学校経営様式』
    篠原 清昭(編),大野 裕己(編) (Joint editorWithコロナにおける新しい校内組織運営,おわりに)ジダイ社 2020/09
  • 浜田 博文(編); 山下 晃一; 大野 裕己 他 (Contributor第Ⅱ部 第4章第3節 学校ガバナンス改革の組織過程)学文社 2020/01 9784762029455 ii, 235p
  • 『教育の社会・制度と経営』
    篠原清昭; 大野裕己他 (Contributor第5章 学校におけるマネジメント)ジダイ社 2018/04
  • Japanese Education System and its Administration
    OHNO Yasuki; HIRASAKA M (ContributorSchool Management)Toshindo Inc. 2018
  • 『教育経営論』
    末松裕基; 大野裕己他 (Contributor現代の教育経営政策と法を読み解く)学文社 2017
  • 『世界の学校管理職養成』
    篠原清昭; 大野裕己他 (Contributor第4-2章 自治体と大学の学校管理職養成(他2章))ジダイ社 2017
  • 『予算・財務で学校マネジメントが変わる』
    末冨芳; 大野裕己他 (Joint work第13章 予算・財務を通じた学校経営ビジョンの共有と実現(他3章))学事出版 2016
  • 『アメリカにおける学校認証評価の現代的展開』
    浜田博文; 竺沙知章; 山下晃一; 大野裕己; 照屋翔大 (Joint work)東信堂 2014
  • 『教育のための法学』
    篠原清昭; 大野裕己他 (Contributor第4章 学校管理と教育法)2013/12
  • Managing School Improvement
    OONO Yasuki (ContributorChapter 2 Ideas and Methods of School Improvement)Minerva Shobo Inc., Kyoto, Japan 2012/05
  • 『次代を拓くスクールリーダー』
    天笠茂; 大野裕己他 (Contributor第3章 学校経営の戦略化と校長のリーダーシップ)ぎょうせい 2011/10
  • 『学校組織調査法』
    (第4章「校長はどのような仕事をしているのか」)学事出版 2010 9784761917548
  • 『授業と家庭学習のリンクが子どもの学力を伸ばす』(監修)
    ベネッセ教育研究開発センター 2009
  • 『学校のための法学(第2版)』
    (第2章「校長の法」)ミネルヴァ書房 2008 9784623050673
  • Educational Administration and Management in Japan
    OONO Yasuki (Contributor10 School/Community Partnerships)Cengage Learning 2008 9784863120051
  • 『スクールマネジメント』
    (第6章 学校経営計画)ミネルヴァ書房 2006 9784623045655
  • 『総合教育力の向上が子どもの学力を伸ばす』(監修)
    ベネッセ教育総研 2005
  • SHINOHARA Kiyoaki; OHNO Yasuki (Joint work)Kyouiku-Kaihatu Press 2003/04 487380339X viii, 310p
  • School Improvement for 21st Century
    NAKADOME Takeaki; OHNO Yasuki; others (Joint work)Daiichi-Hoki Press, Inc. 2003

Conference Activities & Talks

  • 教職大学院と教員研修
    大野 裕己
    大塚学校経営研究会9月例会シンポジウム  2023/09  筑波大学東京キャンパス  大塚学校経営研究会
  • 学校管理職養成の体系化の課題と可能性
    大野 裕己
    関西教育行政学会8月例会  2023/08  京都大学  関西教育行政学会

Works

  • 学校評価に関する実践的研究「学校評価実証校支援プロジェクト」
    2005 -2005

MISC

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2024/04 -2028/03 
    Author : 緩利 誠; 安藤 福光; 川上 泰彦; 大野 裕己; 中井 大介
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/04 -2027/03 
    Author : 濱田 博文; 高谷 哲也; 森 貞美; 高橋 望; 高妻 紳二郎; 植田 みどり; 加藤 崇英; Tastanbekova Kua; 織田 泰幸; 高野 貴大; MISOCHKO GRIGORY; 朝倉 雅史; 大野 裕己; 張 揚; 安藤 知子; 川上 泰彦; 諏訪 英広; 山下 晃一; 張 信愛; 照屋 翔大
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 大野 裕己
     
    本研究は、VUCAレベル増大の環境下における新たな学校経営の思考枠組み及び各学校の経営実践に有効に機能する官民の支援ネットワークのあり方の解明を目的としている。 本研究課題の開始年度となる2021年度は、近年の環境変動状況における学校の経営過程・組織運営関連の政策形成状況、理論構築状況についての理論研究(文献収集と解題)に中心的に取り組んだ。特に、研究代表者における準備が相対的に薄かった学校危機・学校安全に焦点を当て、1990年代以降の学校をめぐる危機の変化、教育政策における学校の危機対応・危機管理の含意の変化、対応する学校経営の理論構築の状況について考察した。これと並行して、一般経営学における、組織レジリエンス等環境変動に対応する組織論形成動向の資料収集・整理、アメリカにおける学校課題への機動的対応を意識した学校組織改革動向の資料収集・整理を行った。 結果、学校の危機対応の考察では、学校の組織的対応(及び人材育成)にかかる政策形成と学校の実践・実態との乖離、統合的な学校経営理論の質・量の少なさ等の課題を確認した。加えて、その遠景に、現在複数学問領域で進展している学校危機管理研究の領域間相互作用の内実等について、課題を想定しうることを仮説的に確認した。 以上の考察結果の主要なものについては、2021年度に全国的学会(シンポジウム)において報告・提案した。そのほか、近年の学校の経営過程・組織運営(及び学校経営を担う人材育成)に関する政策・理論動向について、雑誌論文等として公表した。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2024/03 
    Author : 南部 初世; 植田 健男; 高橋 寛人; 前原 健二; 平井 貴美代; 棚野 勝文; 加藤 崇英; 大野 裕己; 濱口 輝士
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    Date (from‐to) : 2018/04 -2023/03 
    Author : 濱田 博文; 諏訪 英広; 佐古 秀一; 北神 正行; 安藤 知子; 加藤 崇英; 川上 泰彦; 織田 泰幸; 高谷 哲也; 朝倉 雅史; 高野 貴大; 牛渡 淳; 高妻 紳二郎; 森 貞美; 山下 晃一; 大野 裕己; 植田 みどり; 高橋 望; Tastanbekova Kua; 照屋 翔大; 張 揚; 張 信愛
     
    本研究は、校長のリーダーシップ発揮の促進要因を、校長職をとりまく制度的・組織的条件に焦点づけて実証的に解明し、日本における改革デザインを提示することを目的とする。 核心をなす学術的「問い」は、①校長のリーダーシップ発揮を促進する制度的・組織的な条件は何か?、②日本でそれを構築するにはどのような改革が必要か?、の二つである。 本年度は、校長のリーダーシップ発揮に関係する当事者の認識を解明するための国内調査と海外調査を実施した。 国内調査では、まず予備調査として現職校長および退職校長等に近年の学校経営の実態や校長のリーダーシップをとりまく諸条件についての聴き取りを実施した。同時に、国内での関係する先行研究を批判的に検討し、質問紙調査の枠組みと構成を構築した。全国の公立高等学校・中学校・小学校・特別支援学校の中から無作為抽出された2,400校の校長、校長候補者(副校長・教頭)、ミドルリーダー教員を対象にして質問紙調査を実施し(有効回答率38.1%)、学校経営の現状と校長のリーダーシップの実態当に関する基礎的分析を行った。その結果は中間報告書にまとめ、Researchmap上で公開した。 これと並行してアメリカ、イギリス、オーストラリア、ニュージーランド、ロシア、カザフスタン、中国、韓国、台湾の各国における校長のリーダーシップを支える制度的・組織的条件に関する資料・情報収集を進めた。そのうち、アメリカ、イギリス、オーストラリア、中国、韓国については現地訪問調査によって、学校・教育行政機関、専門職団体、民間組織等の活動状況に関する聴き取りと資料収集を実施した。
  • International Study of Cross-School Organisation Management and Leadership: How Does It Work Effectively?
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    Date (from‐to) : 2018/10 -2022/03 
    Author : 末冨 芳; 佐藤 博志; 植田 みどり; 大野 裕己; 田中 真秀
     
    2019年度は、ロンドン大学との共同研究によって、日本とイギリスとの Cross School Organisation/Multi Schools Organisation(CSO,MSO複数学校の組織)について、導入経緯・リーダーシップの所在を中心としたフレームを組み立て、ケーススタディを日英両国において蓄積した。 共同調査、分析作業を経て、CSO/MSOについて国際共通の分析フレームにむけて先導的発信を行うべく2019年8月にWorld Education Research Associationにて報告を実施した。 そのシンポジウムにおける実績の概要は以下の通りである。 MSOとは、複数学校のネットワークであり、ある目的やミッションを共有するための特定の組織を有すること、と定義した。比較のメインターゲットは英国のMulti Academy Trust (MAT) と日本の学校地域連携(NSC) である。両国とも中央政府が、MSO政策を義務教育の革新のために推進している。 我々の3年間の調査を通じて、いくつかのケースでは校長や学校理事はMSOの中で目的やリーダーシップを喪失しており、その理由としてマクロ改善モデルやリーダーシップモデルの欠如がある。この状況の中で、MSOのコンテクストや構造、複数学校の間の実際のリーダーシップやマネジメントが分析される必要があり、以下の視点からの分析を実施した。(1)なぜ日英のMSPはリーダーシップとイノベーションの視点から、課題であるのか。(2)MSOの目的は何であり、リーダーたちはどのようにMSOと効果的な連携を作れているのか、いないのか。(3)MSOはどのように効果的に複数学校をマネジメントできているのか、いないのか?日英の共通点と違いは、学校経営とリーダーシップの理論にユニークな知見を提供するであろう。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : Asano Ryoichi
     
    The first outcome was to clarify the current situation of the school organization and sort out the problems of school management based on the actual situation of the fluidization and diversification of the organization.It is the collaboration of boundaries, and the main ones are as follows:(1) Collaboration and connection between elementary/junior high/high schools. (2) Collaboration between schools and communities.(3) The new management method by collaboration within each occupation in the school. The second outcome is the development of management methods that can cope with the diversification and mobilization of school organizations.With reference to advanced cases, we examined measures for each problem and developed a new school management method for creating deliverable results.Then, we have developed educational and training programs and materials that can be used at the graduate schools where teachers are currently enrolled and prefectural education centers nationwide.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : NAMBU Hatsuyo
     
    We have focused on "specialization in education" and framed a joint research topic which involves historical and comparative examinations of the efficacy of Japanese educational management systems as a means to sketching out the structure of educational management that the future will demand. Specifically, the goal of the research was to: 1) unite theoretical and practical approaches to asking how "school autonomy" reforms have changed the realities around educational management; 2) give a historical context to awareness of the role of schools in Japan, their internal organization and external relations, and specialization among faculty and other staff members; 3) clarify "specialization in education", and likewise, educational management systems and their associated issues envisioned under the guise of "team-based schools", and examine their efficacy through international comparisons; and 4) analyze all of these issues comprehensively.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : FURUTA Kaori
     
    The structure and the concept of "education ecosystem" have been specified from educational point of view. In an education ecosystem, the role of the government transforms from the education provider to the platform provider, controlling the balance of the whole system through metagovernance which coordinates the multiple governance arising on the platform. Picking up a student-centered and collaborative learning environment and analyzing the teacher-student and student-student relationship, it is indicated that an education ecosystem securing the diversity and harmony at the same time is actualized in a classroom.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : SUETOMI Kaori; EDGE Karen
     
    Rapid prevailing of Cross- School Organisation (CSO) is a feature of this changing century. There are varieties of CSO among advanced countries. We define CSO as multi- schools networking which share educational resources. We mainly compare the United Kingdom,Australia and Japan.In each countries, the central governments go ahead with school CSO policy.While there are many successful cases in Expanding CSO provide many successful cases, simultaneously it is sometimes criticized from stake holders. Especially in Japan, the Ministry of Education and local authorities emphasizes effectiveness of NSC and introduce good practices. are introduced, However, thorough our three- years research, in some cases, headteachers and school governors lose their purpose and leadership in CSO because of a lack of a macro improvement model and a leadership model.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : HAMADA Hirofumi; Ando Tomoko; Yamashita Koichi; Kato Takahide; Ohno Yasuki; Takatani Tetsuya; Teruya Shota; Asakura Masashi; Takano Takahiro
     
    There are two main findings of the study. First, the non-teaching actors are likely to stay away from the field of teaching expertise, and there is the possibility that the “Professionality of Teaching” would not be perceived as inferior. However, the second finding is that teachers’ awareness of “Professionality of Teaching” may tend to focus too narrowly on minor issues. Thus, we should focus on the distance between “Professionality of Education” and “Professionality of Teaching,” which are occurring in the governing process of public schools and communities.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2016/03 
    Author : Ohno Yasuki; FURUTA Kaori; AOKI Eiichi; KOMATSU Shigehisa; FUKUSHIMA Masayuki
     
    This research has focused on present committment of private agencies on the educational policy process in USA and its impact on the role of local education agencies. We made clear about following points through theoretical study and investigation. (1)the histrical background that has promoted the committment of private agencies on educational administration. (2)the characteristics of theoretical framework of "educational eco-system" and the organization of educational innovation clusters. (3)the partnership practices between private agencies and school districts and their actual impacts.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2013/04 -2016/03 
    Author : SUETOMI Kaori; SADAHIRO Saiko; SATOH Hiroshi; OHNO Yasuki; HONDA Masato; HONZU Manami
     
    The results of this study are summarized in two points. (1) From the survey on Japan of school management, in developed municipalities ,delegation of budget and authority to school improved the recognition about the budget shortfall. Less than 50% of teachers and school financial manager answered “This school is under is insufficient budget”.(2)Trough comparative studies to United Kingdom and Australia, financial delegation and empowerment of self-management skill of each school brings school improvement.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2013/04 -2016/03 
    Author : Ushiwata Jun; MOTOKANE Masahiro; ASANO Ryoichi; OHONO Yasuki; SOYODA Hiroshi; KANAGAWA Makiko; OTAKE Shingo; HIDAKA Kazumi; FUCHIGAMI Katsuyoshi; KAWAKAMI Yasuhiko; TAKAGI Ryo; YAMAMOTO Ryo; HATAE Shunsuke; HATANAKA Taiji
     
    The purpose of this research is to study the possibility of education of school leader based on Professional Standards of School Principal made by the Japanese Association for the Study of Educational Administration in 2009. We clarified :(1)the meaning and role of 'competency'in the preparation programs of school principals in the UK and US,(2)Trends of the Proessional Standards of School Principalin UK and US,(3)The problems and expected role of the preparation programs in the Professional School of Education in Japan.And we made:(1)the professional development programs for school administrators based on the Professional Standards of School Principalin cooporation with the school board of education,(2)The textbook of Case Method for the education of school administrators.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : HAMADA Hirofumi; OHNO Yasuki; SUEMATSU Hiroki; YOKOYAMA Takeshi; TERUYA Shota; KAWAGUCHI Yumiko; OHBAYASHI Masafumi
     
    The purpose of this study is to investigate the characteristics of Japanese style of school leadership which can be effective for school improvement. For this purpose, first, we reviewed the studies of theory and practice of school leadership in the Western and Asian countries. Second, we conducted the observation and interview surveys on some public schools which have improved in Japan, and then considered the necessary conditions and factors for effective school leadership. And third, based on the results of the surveys, we had discussions on the characteristics of Japanese style of school leadership compared with the Western and the other Asian countries styles of that.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2010 -2012 
    Author : TSUYUGUCHI Kenji; KURAMOTO Tetsuo; MASUDA Kentarou; KAWAKAMI Yasuhiko; SUWA Hidehiro; KASHIWAGI Tomoko; IKUTA Jyunichi; TAKAGI Ryou; OONO Yasuki
     
    First, we investigated the effects of social capital on to academic performance and professional growth by utilizing quantitative data. The ties between a teacher and students have a significant effect on the improving of academic performance. Second, we have described the procedures and methods to build social capital in school districts by utilizing qualitative data. Social capital had been building through promoting the communications, reciprocity norms, trust relationships within people of the school district.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : TAKAGI Ryo; KITAGAMI Masayuki; MASUDA Kentarou; TOMARU Keiko; SUWA Hidehiro; FUKUMOTO Masayuki; TSUYUGUTI Kenji; OONO Yuji; KANAGAWA Makiko
     
    Rate of incidents which sick leave among Japanese teacher's due to psychological illness for each prefecture differ greatly. These causes were looked for with social psychology, clinical psychology, school management and educational administration. We proposed that"Teacher's Career Support"is effective.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : HAMADA Hirofumi; CHIKUSA Tomoaki; YAMASHITA Kohichi; OHNO Yasuki; TERUYA Shota
     
    The purpose of this study is to investigate the latest trends of the regional associations for school accreditation in the United States. In U.S.A., six school accreditation associations have established and developed since the end of the 19th century. School accreditation originally began to assure the quality of upper-secondary schools, but recently the number of elementary and lower-secondary schools which are asking for accreditation has been increasing. This study examined the historical background of the change of activities of the school accreditation associations, especially focusing on emphasizing school improvement. It was found that school accreditation process has some features as school evaluation to promote school improvement.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2007 -2008 
    Author : MIZUMOTO Noriaki; AMAGASA Shigeru; USHIWATA Jun; OOTAKE Shingo; OONO Yasuki; SATO Hiroshi; SANO Takako; SOYODA Hirohumi; TAKAMI Shigeru; TAKEI Atushi; HATA Keiji; HAMADA Hirohumi; MOTOGANE Masahiro
     
    高等学校の学校経営上の課題とコンサルテーションのニーズについて質問紙調査を実施した。共通する課題としては、予算不足、教職員の意識が変わらないこと、予算の裁量性が乏しいこと、特定の専門性を有する職員が不足していることなどがある。また、学校経営上の課題及び知識ニーズと支援ニーズは、普通科と専門学科で異なるとともに、普通科でも難関大学への進学の重視度によって異なることが明らかになった。 学校経営に関するコンサルテーションを行っている研究者による2回の検討会を通じて、(1)目先の課題にとらわれないコンサルテーションの重要性とその技法、(2)学校経営コンサルテーションとスクールリーダー教育の基盤となる学校管理職の専門職基準の必要性、その内容、活用方法等を明らかにした。 学校経営コンサルテーションについてシャインのプロセス・コンサルテーションの理論を援用して検討を加え、広義のプロセス・コンサルテーションが学校変革を促す際にも有効であることを明らかにした。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : OONO Yasuki
     
    近年、各学校に環境条件に対応した経営ビジョン形成を求める動きが全国的に強まる中、実効性あるビジョンの内容やその形成手法の解明が課題となっている。本研究では、日本の小・中学校に焦点を当てて経営ビジョンの策定実態とその課題について分析するとともに、事例研究を通じて、経営ビジョン形成過程やそこで用いられた手法について考察した。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : SAKAKI Tatsuo; SHINOHARA Kiyoaki; MIKAMI Kazao; OJIMA Hiromichi; KOMATSU Shigehisa; KUBOTA Shinji; TSUBOI Yoshimi; NAKAJIMA Tetsuhiko; KASAI Hisashi; MUSYA Kazuhiro; ONO Yasuki
     
    本研究では、学校の民営化を「学校の設置・経営・運営形態の変更の現象」と狭義に定義し、教育政策の政治過程の分析、教育特区の事例分析、株式会社に対する教育市場への参入可能性を検証する意識調査、諸外国(アメリカ・イギリス・中国・ロシア・オーストラリア・ドイツ)における教育政策の分析と事例分析をとおして、学校の民営化の進行状況とその実態と課題を明らかにした。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2003 -2004 
    Author : 大野 裕己
     
    本年度は2年計画の第2年度として、本研究課題について以下のような研究作業を行った。 その第一は、アメリカの地方学区と学校経営企業(EMOs)間における学区・学校運営委託事業(contracting out)の実施過程に関する実証研究である。まず、近年アメリカにおいて頻繁に発表されるようになった学区・学校運営に関する著書・報告書を渉猟し、同国における委託事業をめぐる最新の政策動向とその基本的手続きを整理解題した(この作業には、アメリカにおける福祉・都市開発分野での委託・民営化の動向の解題が含まれた)。次に、初年度に作成に着手したアメリカの諸学区の委託事業やEMOsのプロフィールの整理・データベース化の作業を継続した。そして、典型的な州・学区を取り上げ、委託事業の実施過程を精査し民間委託の促進・阻害要因についての考察を行なった。ここでは、州・学区教育政策の委託事業に対する影響、事業における諸学区・EMOs間のコンフリクト、各EMOsにおける教育サービス供給システムの実際を主な視点とした。 本年度の研究作業の第二は、アメリカにおける学校・学区運営の民間企業委託の可能性と課題の総括である。ここでは、初年度に研究した、1970-90年代の諸学区における「学校と企業のパートナーシップ」形成についての知見も総合して、同国における学校・学区運営の民間委託事業の発展経緯の全体像を明らかにし、大きく同国の学校民営化の可能性と課題に関する総括的考察を行なった。これに付随して、近年「民営化への過渡期」としての学校経営改革を進展させている日本の現状と今後の課題についても比較的に考察した。

Committee Membership

  • 2024/06 -2027/06   Japanese Association for the Study of Educational Administration   Executive Director/Secretary General
  • 2018/06 -2027/06   The Japanese Association for the Study of Educational Administration   Standing Member of Bulletin Editorial Committee
  • 2018/06 -2027/06   The Japanese Association for the Study of Educational Administration   director
  • 2024/01 -2026/12   Kansai Society of Educational Administration   director
  • 2020/11 -2023/10   the Japan Society for Educational System and Organization   director
  • 2019/10 -2022/10   The Japan Educational Administration Society   Standing Member of Bulletin Editorial Committee
  • 2015/01 -2020/12   The Kansai Society for Educational Administration   director

Social Contribution

  • 令和6年度 学校組織マネジメント特別講座
    Date (from-to) : 2024/11/18-Today
    Role : Lecturer, Consultant
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 京都府総合教育センター
    Teachers 京都府総合教育センター
  • 三田市教育委員会委員(教育委員)
    Date (from-to) : 2020/12-Today
    Role : Others
    Category : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 三田市
  • 兵庫県立篠山産業高等学校 学校評議員
    Date (from-to) : 2024/04-2025/03
    Role : Logistic support
    Category : Others
  • 兵庫県立北摂三田高等学校 学校評議員
    Date (from-to) : 2024/04-2025/03
    Role : Logistic support
    Category : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫県立北摂三田高等学校
  • 令和6年度 学校管理職・教育行政職特別研修
    Date (from-to) : 2024/05/27-2024/10/31
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫県教育委員会・兵庫教育大学
    Teachers, Governmental agency オンライン オンデマンド型(地域協働に係る動画教材二本)
  • 令和6年度 小・中学校事務職員経験者研修
    Date (from-to) : 2024/09/30
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫県立総合教育センター
    Teachers, Governmental agency 兵庫県立総合教育センター
  • NITS常葉大学センター研修「地域と協働する学校づくり」
    Date (from-to) : 2024/08/08
    Role : Lecturer, Consultant
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 教職員支援機構常葉大学センター
    Teachers, Governmental agency, Others 常葉大学草薙キャンパス
  • 令和6年度 香川県20年経験者研修
    Date (from-to) : 2024/08/05
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育センター
  • 四日市市教育委員会 学校マネジメント研修
    Date (from-to) : 2024/07/30
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 四日市市教育委員会
    Teachers, Governmental agency オンライン同期
  • 令和6年度 阪神地区学校経営研究協議会及び教職員の資質向上等に関する管理職研修会
    Date (from-to) : 2024/07/24
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫県阪神教育事務所
    Teachers, Governmental agency 東リ いたみホール
  • 令和6年度 相模原市学校事務職員研修
    Date (from-to) : 2024/07/03
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 相模原市教育センター
    Teachers, Governmental agency 相模原市教育センター(オンライン)
  • 令和6年度 和歌山県新任主幹教諭研修
    Date (from-to) : 2024/06/25
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 和歌山県教育センター学びの丘
    Teachers, Governmental agency 和歌山県教育センター学びの丘
  • 令和6年度 三重県中堅教諭等資質向上研修Ⅱ
    Date (from-to) : 2024/05/02
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 三重県教育委員会
    Teachers 三重県総合教育センター
  • 大阪府立高槻北高等学校「教志入門」
    Date (from-to) : 2024/04/22
    Role : Lecturer
    Category : Visiting lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 大阪府立高槻北高等学校
  • 令和5年度教職員支援機構常葉大学センター・教職員支援機構 協働セミナー 講師
    Date (from-to) : 2024/02/06
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 教職員支援機構常葉大学センター
    Teachers, Governmental agency, Others 常葉大学草薙キャンパス 地域と協働する学校を創る
  • さいたま市教育研究会学校事務部研修会
    Date (from-to) : 2023/11/16
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : さいたま市教育研究会学校事務部
    Teachers, Governmental agency 埼玉教育会館
  • 第55回全国公立小中学校事務研究大会(福井大会)全体研究会
    Date (from-to) : 2023/08/03
    Role : Panelist, Consultant
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 全国公立小中学校事務職員研究会
    Teachers, Governmental agency フェニックス・プラザ(福井市)
  • 令和5年度 香川県20年経験者研修
    Date (from-to) : 2023/07/31
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 香川県教育センター
    Teachers
  • 令和5年度 和歌山県新任主幹教諭研修
    Date (from-to) : 2023/06/27
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 和歌山県教育センター学びの丘
    Teachers 和歌山県教育センター学びの丘
  • 令和5年度 岡山市学校事務職員全体研修講座
    Date (from-to) : 2023/06/13
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 岡山市教育研究研修センター
    Teachers, Governmental agency オンライン同期
  • 令和5年度 三重県中堅教諭等資質向上研修Ⅱ
    Date (from-to) : 2023/04/27
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 三重県教育委員会
    Teachers 三重県総合教育センター(オンライン同期)
  • 大阪府立高槻北高等学校「教志入門」
    Date (from-to) : 2023/04/25
    Role : Lecturer
    Category : Visiting lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 大阪府立高槻北高等学校
  • 令和5年度 兵庫県学校管理職・教育行政職特別研修
    Date (from-to) : 2023
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫県教育委員会・兵庫教育大学
    Teachers, Governmental agency オンライン オンデマンド型(地域協働に係る動画二本)

Academic Contribution

  • 西脇市教育委員会外部評価委員
    Date (from-to) :2024/05-Today
    Role: Supervision (editorial)
    Type: Review
    Organizer, responsible person: 西脇市教育委員会
  • 滋賀県立守山北高等学校「新時代に対応した高等学校改革推進事業(普通科改革支援事業)」 運営指導委員会委員
    Date (from-to) :2023-Today
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 滋賀県教育委員会
  • 指定公立国際教育学校等管理法人評価委員会委員(委員長)
    Date (from-to) :2022-Today
    Role: Supervision (editorial), Other
    Type: Review
    Organizer, responsible person: 大阪府教育委員会
  • 神戸市教育委員会業務改善アドバイザー
    Date (from-to) :2021/08-Today
    Role: Other
  • 大津市教育委員会 教育振興基本計画進捗状況に係る評価 外部助言者
    Date (from-to) :2021/04-Today
    Role: Supervision (editorial)
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 大津市教育委員会
  • 山口県立徳山高等学校スーパーサイエンスハイスクール運営指導委員
    Date (from-to) :2015/04-2025/03
    Organizer, responsible person: 山口県教育委員会
  • 大阪市教育センター事業評価会議委員(委員長)
    Date (from-to) :2006/07-2025/03
    Role: Planning, management, etc., Supervision (editorial)
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 大阪市教育委員会(教育センター)
  • 兵庫県立北摂三田高等学校人間科学類型発表会 講評
    Date (from-to) :2024/07/20
    Role: Supervision (editorial), Other
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 兵庫県立北摂三田高等学校人間科学類型
  • 奈良県教育委員会教育評価支援委員
    Date (from-to) :2008/09-2023/09
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 奈良県教育委員会
  • 滋賀県教員育成協議会委員(副会長)
    Date (from-to) :2020/11-2023/03
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 滋賀県教育委員会
  • 滋賀県教育委員会 滋賀県立高等学校在り方検討委員会委員
    Date (from-to) :2020/06-2022/03
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 滋賀県教育委員会
  • 滋賀県教育委員会働き方改革推進会議委員
    Date (from-to) :2017/05-2018/03
    Type: Others
  • 文部科学省学校評価委員
    Date (from-to) :2006/08-2010/03
    Type: Others
    Organizer, responsible person: 文部科学省初等中等教育局


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.