Researchers Database

OKAMURA Shoji

FacultyEducation for Children with Developmental Disabilities
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 特別支援教育   発達障害臨床心理学   応用行動分析学   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Clinical psychology
  • Humanities & social sciences / Special needs education

Academic & Professional Experience

  • 2018/04 - Today  Hyogo University of Teacher Education学校教育研究科特別支援教育専攻発達障害支援実践コース教授
  • 2011/04 - 2018/03  Hyogo University of Teacher Education学校教育研究科特別支援教育専攻特別支援教育コーディネーターコース准教授
  • 2003/04 - 2011/03  横浜市立港南台ひの特別支援学校教諭
  • 1995/04 - 2001/03  横浜市立上菅田養護学校教諭

Education

  • 2017/09 - 2017/09  Hyogo University of Teacher Education  連合学校教育学研究科  論文博士号取得
  • 2001/04 - 2003/03  Hyogo University of Teacher Education  Graduate School of Education  学校教育専攻教育臨床コース
  • 1991/04 - 1995/03  Yokohama National University  教育学部  養護学校教員養成課程

Association Memberships

  • THE JAPANESE ASSOCIATION FOR COGNITIVE THERAPY   THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY   THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES   THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE   日本自閉症スペクトラム学会   Japanese Academy of Learning Disabilities   THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS   THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION   

Published Papers

Books etc

Conference Activities & Talks

  • 多機関多職種連携にもとづく強度行動障害への支援の到達点-早期支援,予防的支援と現状と行動障害の重篤化を防ぐために-  [Invited]
    神尾陽子; 村中智彦; 熊 仁美; 岡村章司; 小谷裕実; 井上雅彦
    日本発達障害学会第59回研究大会  2024/10
  • 特別支援学校の教師と保護者が協働した行動問題への支援 ―三次支援のあり方の検討―
    岡村章司; 井澤信三; 高津梓; 宮田賢吾; 宮野雄太; 松岡勝彦
    日本特殊教育学会第62回大会  2024/09
  • 発達障害児を育てる親が実施するペアレント・トレーニング ―ファシリテーションの効果の検討を含めて―
    楠田ひとみ; 岡村章司
    日本特殊教育学会第62回大会  2024/09
  • 公立小学校における学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)実施に至るまでのプロセスの効果検討 ―キーパーソンによる主体的な取組を目指して―
    海部林太郎; 姫野武; 岡村章司
    日本特殊教育学会第62回大会  2024/09
  • 特別支援学校教員を対象とした体罰再発防止研修 ―機能的アセスメントに関する内容を含めた効果検討―
    千歳歓; 岡村章司
    日本特殊教育学会第62回大会  2024/09
  • Examining gradual implementation of School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS) in an elementary school  [Not invited]
    Rintaro Kaifu; Shoji Okamura
    4th Asis Pacific International Conference on Positive Behavior Support  2023/11
  • 動画コンテンツを用いた保育者研修の効果検討―実際の保育場面のビデオを題材としてー
    小池由香里; 岡村章司
    日本発達障害学会第58回大会発表論文集  2023/11
  • 特別支援学校における学校組織としての保護者支援-地域の先進的な取組から学ぶ-
    越政樹; 上田さとみ; 岩佐直彦; 山中宏之; 井澤信三; 岡村章司
    日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM)  2023
  • 小学校通常の学級における教師のアセスメントに基づく行動コンサルテーションの効果
    北場早智恵; 岡村章司
    日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM)  2023
  • 小学校における自閉傾向のある児童の特性に配慮した「不安対処プログラム」の効果検討-対処行動と行動問題の変容に着目して-
    小谷理恵; 岡村章司
    日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM)  2023
  • What can Applied Behavior Analysis do for Severe Challenging Behavior?
    井上雅彦; 奥田健次; 岡村章司; 園山繁樹
    日本行動分析学会年次大会発表論文集  2023
  • 現場における実行可能な支援を目指して
    岡村章司
    日本LD学会大会(Web)  2023
  • 小・中学校の特別支援教育コーディネーターが学校アセスメントに基づく行動計画を作成する研修の効果  [Not invited]
    中島真由美; 大槻由美子; 岡村章司
    日本LD学会第31回大会  2022/10
  • 知的障害のあるASD児に対する疑問詞応答スキルの指導  [Not invited]
    朝岡寛史; 岡村章司
    日本特殊教育学会第60回大会  2022/09
  • 特別支援学校教員に対する機能的アセスメント研修に関する校内研修の効果―日常的なフォローアップを通して―  [Not invited]
    中島真由美; 岡村章司
    日本特殊教育学会第60回大会  2022/09
  • 岡村章司; 井澤信三; 大脇知子; 坂入仁和; 井上美保; 渡部匡隆
    日本教育学会第60回大会  2022/09
  • 三田地真実・田熊立・園部直人・吉田五月・臼井潤記・岡村章司・枝廣和憲
    支援会議を活性化させる「ファシリテーション; “オンライン”での支援の可能性を模索する
    日本特殊教育学会第59回大会  2021/09
  • 岡村章司・井澤信三・田中裕一・岡田哲也・竹田智之・原口英之
    発達障害児の保護者支援における学校現場の役割; 教師への支援や研修内容の検討
    日本特殊教育学会第59回大会  2021/09
  • 小・中学校の特別支援教育コーディネーターに対する自治体研修の効果
    澤村 裕子; 茶本 ゆかり; 岡村 章司
    日本LD学会第29回大会  2020/10
  • 岡村章司; 井澤信三; 元持典子; 森永勇芽; 渡部匡隆; 加藤哲文
    日本特殊教育学会第58回大会  2020/09
  • 特別支援学校教員に実施した個別の指導計画の目標設定に関する研修効果の検討―具体的な目標設定の記述を中心に―
    松﨑吉洋; 岡村章司
    日本特殊教育学会第58回大会  2020/09
  • 通級担当と学級担任との連携プロセスの検討 ―日々のコミュニケーションを基にした話し合いの効果―
    仲本義規; 岡村章司
    日本特殊教育学会第58回大会  2020/09
  • 支援会議を活性化させる「ファシリテーション」(4) “オンライン”支援会議の可能性を探求する
    三田地真実; 田熊立; 園部直人; 大森五月; 臼井潤記; 岡村章司
    日本特殊教育学会第58回大会  2020/09
  • 平澤紀子; 岡村章司; 佐々木千絵; 村本浄司
    日本特殊教育学会第58回大会  2020/09
  • Parent-implemented intervention for a child with behavior problems: Promoting self-monitoring based on the 3-term contingency  [Not invited]
    Shoji Okamura; Tomoko Ohwaki
    Association for behavior analysis international’s 11th annual autism conference Puerto Rico  2017/01
  • 大脇知子; 岡村章司
    日本行動分析学会年次大会発表論文集  2017
  • How to make your parent training successful: Building good relationships among parents  [Not invited]
    Mami Mitachi; Shoji Okamura; Tsutomu Kamiyama
    The first Asia Pacific international conference on Positive Behavior Support Taiwan  2016/06
  • Parent-implemented intervention for a child with autism spectrum disorder and behavior problems  [Not invited]
    Shoji Okamura
    Association for behavior analysis international (eighth international conference) Kyoto  2015/09
  • 五味洋一; 大久保賢一; 岡村章司; 井上雅彦
    日本発達障害学会研究大会発表論文集  2015/07
  • 半田 健; 岡島 純子; 道城 裕貴; 岡本 邦広; 岡村 章司; 松見 淳子
    日本認知・行動療法学会大会プログラム・抄録集  2015
  • 岡村章司; 谷晋二
    日本行動療法学会大会発表論文集  2008
  • 岡村章司; 井沢信三; 川上英輔; 井上雅彦
    日本特殊教育学会大会発表論文集  2002/08

MISC

Awards & Honors

  • 2025/04 兵庫教育大学 教職員表彰
     
    受賞者: 岡村章司
  • 2023/04 兵庫教育大学 教職員表彰
     
    受賞者: 岡村章司
  • 2022/10 日本LD学会 実践奨励賞
     
    受賞者: 岡村章司
  • 2019/09 日本特殊教育学会第19回実践研究賞
     通常の学級担任に対するクラスワイドな支援を用いた行動コンサルテーションの効果の検討 ―教師の支援行動の評価を含めて― 
    受賞者: 森一晃,岡村章司
  • 2008/09 日本特殊教育学会第5回実践研究賞
     自閉症者が示す激しい攻撃行動に対する低減方略の検討 : 兆候行動の分析に基づく予防的支援 international_academic_award 
    受賞者: 岡村章司,藤田継道,井澤信三
  • 2008/03 横浜市教育委員会 横浜優秀教員奨励賞
     international_academic_award 
    受賞者: 岡村章司

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 井澤 信三; 岡村 章司
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 岡村 章司
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2018/04 -2022/03 
    Author : ISAWA SHINZO
     
    (1) We reviewed “guidance and counseling”, “sex education” and “assessment and intervention in sexual behavioral problems” for students with mild intellectual disability and developmental disorders at special high school for intellectual disability and got those findings. (2) We conducted the interview survey on sex education for teachers in charge and collected consultation support cases regarding sexual behavioral problems and school refusal for school counselors at special high school for Intellectual disabilities. (3) We conducted PBS-based class-wide intervention to prevent school refusal at special high school for intellectual disabilities and showed the effect of the data. Based on the above, we were able to create “the hierarchical intervention (draft) for school refusal in the special high school for intellectual disabilities”.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2018/04 -2022/03 
    Author : Okamura Shoji
     
    This study developed active learning teacher training programs on supporting parents of children with developmental disabilities, including autism spectrum disorder who exhibit behavior problems. Training in communication skills with parents, training in prevention of behavior problems to encourage parents to teach appropriate behavior to child at home, and training in decreasing behavior problems at home, where teachers develop behavior support plans with parents and evaluate parents' practices together, were conducted and found to be effective. In addition to child outcomes, the data suggested that parent-teacher relationships and parental mental health improved, and parental anxiety decreased. In order to apply the programs widely in school settings, it is necessary to present a concrete system model of parental involvement.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2022/03 
    Author : 井上 雅彦; 岡村 章司; 三田地 真実; 佐藤 美幸; 大久保 賢一; 小笠原 恵
     
    本研究では強度行動障害のある児童生徒が多く在籍する知的障害特別支援学校を対象とし、米国を中心に研究されているスクールワイド(学校単位)の行動支援モデルであるSWPBISモデルを参考に、我が国の教育制度で実現するための要因を分析・マニュアル化し、実装研究と組み合わせ、知的障害特別支援学校における行動障害支援システムを開発することを目標とする。 研究協力校1校の全教員に対して、機能行動評価と介入に関するスキルとニーズ調査:Skills and Needs Inventories-Functional Behavior Assessment and Intervention (SNI-FBAI)、及びBehavior Problems Inventory (BPI)、講義形式による研修プログラムを実施した。また重篤な行動障害のある8事例を抽出し、行動面でのアセスメントと機能的アセスメントに基づいた定期的なコンサルテーションを実施した。結果、事前事後での行動障害尺度において統計的に有意な改善が認められ、シングルケースデザインによる効果量も有効な値が得られた。 また、学校現場での問題行動記録の困難性について、A-B-Cで行動を分析し記録するアプリケーション、行動の頻度を記録するためのアプリケーション、指導計画の立案の支援アプリケーションの3種類のアプリケーションを開発した。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : Mitachi Mami
     
    This study aimed to verify whether facilitation skills were effective at case conferences in special education settings. We developed a 20-minute video clip to show how to apply these skills during conferences. In the experiment, participants were divided into two groups: those who watched the video (an experimental group) and those who watched a different video (a control group). Before and after watching either video clips, participants were asked to have a meeting based on the scenarios we developed. After comparing participants’ behaviors during the pre- and post-meetings, we found that during the post-meeting, the former group demonstrated more facilitation skills than the latter. The video clip was widely distributed to educational institutions, including to teachers and parents, in order for them to apply facilitation skills in their settings.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : Watanabe Masataka; ISHIZAKA Tsutomu; ASAOKA Hiroshi; OKAMURA SHOJI; SEKIGUCHI Yuri; MINE Toshimi; ARAI Rio; BAN Naoya; Fujie Ryo
     
    In the present study, we studied three to organize the curriculum for the child with high functioning autism in an autism and emotional disturbance special support class. First, we cleared the educational needs and autistic traits for the child with high functioning autism. Second, we made the teaching contents, method, and evaluation method in the autism and emotional disturbance special support class and a curriculum model (tentative plan). Third, we determined it about the teaching method for learning support for the child with high functioning autism. Those results, we made the curriculum model (tentative plan) of the autism and emotional disturbance special support class and were able to obtain basic data for making.
  • 日本学術振興会:科学研究費補助金 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : 岡村 章司
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : Shinzo ISAWA
     
    This study consisted mainly of the following three studies to develop the community model of comprehensive and lifelong support programs in children with autism spectrum disorder (ASD), (1) Study on research trends of behavioral interventions for children with ASD, (2) Case studies on long-term contents change of behavioral interventions for children with ASD, and (3) Examination of development examples of support program services to children with ASD in the community. These three studies suggested the need for hierarchy of support as the community model of support program for children with ASD, such as primary direct support in the homes and schools., secondary direct and indirect support by the community support resources., tertiary direct and indirect support by the tertiary specialized agencies; direct support for groups to core areas of ASD such as social communication, individual direct support to individual developmental tasks, and indirect support to school / family members.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : MITACHI Mami; SAKAGAMI Takayuki; ENDO Yuichi; HARAGUCHI Ichiro
     
    The purpose of this study is to verify whether teachers can learn basic knowledge of Applied Behavior Analysis (ABA) by watching a 26-minute video clip entitled “Happy School Life by ABA”, which our research group developed, since ABA has been recognized as useful technique to modify students’ problem behaviors in both regular and special education settings. Teachers from public schools participated in the study. They were asked to answer their ABA understanding level and the ABA knowledge test before watching the video and answer the ABA knowledge test after watching it. We compared the percentages of correct answers between the pre- and post-test regarding ABA knowledge. Results showed that participants with the low and middle levels of ABA understanding tended to obtain more gains from the video clip than those with the high level of ABA understanding.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2007 -2009 
    Author : WATANABE Masataka; OKAMURA Shouji; OUKI Shingo
     
    本研究は、知的障害を伴わない広汎性発達障害児への包括的な教育支援プログラムの開発を目的とした。研究では、1.広汎性発達障害の心理特性とアセスメント方法の開発、2.広汎性発達障害児への指導プログラムの開発、3.広汎性発達障害児の関係者への支援プログラムの開発、4.広汎性発達障害児への教育支援システムの調査を行った。 本研究により、学齢段階において主に通常学級に在籍する知的障害を伴わない広汎性発達障害児への教育支援プログラムを明らかにすることができた。

Social Contribution

  • スクールパートナーシップ事業
    Date (from-to) : 2011/04/01-2021/03/31
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Event, Program, Title : 行動障害の理解と支援
  • JDDNET被災地支援
    Date (from-to) : 2012/01-2015/10
    Role : Others
    20105, 10, 201201
  • 兵庫県立特別支援教育センター「ひょうご専門家チーム」
    Date (from-to) : 2011/04
    Role : Lecturer, Consultant
    201104-

Other link

researchmap



Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.