Researchers Database

ITO Hiroyuki

FacultyManagement of Curriculum,Instruction,and Student Guidance
PositionAssociate Professor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/05/16

Researcher Information

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Sociology / Curriculum Studies
  • Humanities & social sciences / Education - general / Educational Methodology

Academic & Professional Experience

  • 2014/04 - Today  Hyogo University of Teacher EducationAssociate Professor
  • 2005/04  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Education
  • 2004/04  Hyogo University of Teacher EducationFaculty of School Education
  • 1992/01  Hyogo University of Teacher EducationFaculty of School Education

Education

  •        - 1991/12  Kyoto University  大学院教育研究科
  •        - 1989/03  Kyoto University
  •        - 1989/03  Kyoto University  Graduate School of Education
  •        - 1985/03  Kyoto University  Faculty of Education

Association Memberships

  • 日本教師教育学会   

Published Papers

Books etc

Conference Activities & Talks

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 宮田 佳緒里; 溝邊 和成; 伊藤 博之; 山中 一英; 別惣 淳二; 松田 充; 奥村 好美
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : ITO Hiroyuki; ONISHI Yoshinori
     
    At a Professional School of Teacher Education, incumbent students and graduate students, who have different careers, learn together. We have discovered empirically that both groups whom we educated collaboratively with the synergy effect on the mutual groups improved their teaching ability more effectively than groups who were distributed two. In this case, it is necessary to contrive collaborative learning in each subject. (as the result of the 1st year) Furthermore, it was shown that they improved their teaching abilities more effectively by cooperating between associated subjects intentionally. (as the result of the 2nd and 3rd years)
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2001 -2003 
    Author : MIYAMOTO Ken'ichiro; KANAMARU Kouji; NASUKAWA Tomoko; SUGIO Hiroshi; ITO Hiryoyuki; NISHII Nami
     
    We compared daily schedules of elementary schools or kindergartens in the U.S.A., England, Japan, and Brazil after the 19th century, so that we might find common principles of scheduling in the modern school. When educational administrators used the schedule as a means to efficient school management in the late 19th century, the schedule in every country; except Brazil, became rigid and meticulous. The rigid schedule enabled teachers to control pupils' capricious behavior, and it also deprived teachers of their authority to make schedules by themselves. Teachers gave lessons to pupils, as prescribed by the schedule, without regard to pupil's work rhythms in most schools. In the New Education Movement, which flourished in the early 20th century, flexible time schedules were adopted in 'some progressive schools in the U.S.A., England, and Japan. Flexibility meant that daily schedules consisted of large 'blocks ot time instead of a series of short periods devoted to recitations, and that they were not static but changeable so that children might continue their work uninterruptedly. Progressive teachers made daily schedules flexible to meet changing, various needs of children. In Japan in the Taisho Period, most kindergarteners paid attention to children's work rhythms and abolished time schedules.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 1995 -1995 
    Author : 伊藤 博之
     
    本研究は、戦前日本の教育学の理論を担ったとされる「講壇教育学」が「教科をどのようなものとして理論化していたのか」について追求する一環として、入澤宗嘉の場合について検討しようとするものである。 この研究を進めるに当たって、(1)全集・選集として纏められていない、散逸しつつある入澤の著作の収集・整理、そうした基礎作業を元にして、(2)入澤の教科論形成の個人史の解明を行う、という手続きを挙げた。その際、一つの視点として(3)(この研究には入る前に個人的に進めていた)篠原助市の場合との比較検討を行うとしていた。 これらに基づいて研究を進めた結果、現状での成果・到達点は以下の通りである。 先に「彼の40冊近くにのぼる著作は(戦災の影響もあって)かなり散逸しており、それを改めて収集・整理すること自身が早急に求められている。」と記したが、実態はまさしくその通りであった。実際、今年度の研究は大部分、上記の(1)の作業に費やされることになり、現段階でもまだその途上である。現在、著作の22冊については古書による実物を、2冊につては複写機による複写物として、収集を終えている。今後、引き続き、この作業を進めて行くが、時間の纏まって取れる年度末に、再度書誌探索、古書購入、複写のために科研費分の出張を設けて収集作業を行う予定である。 収集済の著作についての検討によると、入澤にあっては、篠原助市の考えていた"総合→分化→総合"という過程を辿る教科論とは対照的な教科観を有するようになっていたと考えられる。(収集済の資料数の制限があり、断言は避けねばならないが)彼の場合、必ずしも教科論と言う研究分野を自覚していなかったようであるため、彼の教科観をより具体的に記述するには、田島小学校の実際のカリキュラムを検討の爼上に置く必要もあるようである。

Social Contribution

  • society activity
    Event, Program, Title : 「しつけ(躾)」は誰が担ってきたか

Other link

researchmap



Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.