Researchers Database

OSHIDA Takahisa

FacultyDevelopment of Educational Policy Leaders
PositionAssociate Professor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

J-Global ID

Research Interests

  • 分権改革   地方教育行政   教育特区   カリキュラム開発   政策過程   指導主事   教育委員会   教育政策   教育制度   教育行政   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general

Academic & Professional Experience

  • 2016/07 - Today  Hyogo University of Teacher Education准教授
  • 2016/04 - 2016/06  Hyogo University of Teacher Education客員准教授
  • 2012/04 - 2016/06  宮崎大学大学院教育学研究科准教授
  • 2011/10 - 2012/03  東都医療大学非常勤講師
  • 2009/04 - 2012/03  Kanagawa University非常勤講師
  • 2008/04 - 2012/03  Tokyo Jogakkan College非常勤講師
  • 2009/09 - 2010/03  Tokyo Denki University非常勤講師

Association Memberships

  • 日本学校改善学会   日本義務教育学会   日本教育事務学会   九州教育経営学会   九州教育学会   日本スクール・コンプライアンス学会   The Japan Academic Society for Educational Policy   THE JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL SYSTEM AND ORGANIZATION   THE JAPANESE ASOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION   THE JAPAN EDUCATIONAL ADMINISTRATION SOCIETY   JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION   

Published Papers

Books etc

Conference Activities & Talks

  • 高知市型コミュニティ・スクールの実現に向けた実践と課題 ~社会教育人材の役割に着目して~  [Not invited]
    野村ゆかり; 押田貴久
    日本教育行政学会第59回大会(兵庫教育大学・神戸大学)  2024/10
  • 学校園管理職を育成する研修プログラムの実装化 -堺市教育委員会と兵庫教育大学による共同研究を事例に-  [Not invited]
    押田貴久; 品川隆一; 冨山敬介; 戸ヶ崎晋平; 藤田亮; 葛西耕介
    日本教育行政学会第59回大会(兵庫教育大学・神戸大学)  2024/10
  • 押田貴久
    日本教育学会第83回大会  2024/08
  • 押田貴久
    日本教育政策学会第31回大会自由研究発表  2024/07
  • 押田貴久
    日本教育行政学会第58回大会(千葉大学)  2023/10
  • 高知市型コミュニティ・スクールの実現に向けた実践と課題 ~高知市教育委員会と首長部局との連携・協働を基盤に~  [Not invited]
    野村ゆかり; 押田貴久
    日本教育行政学会第58回大会(千葉大学)  2023/10
  • コミュニティ・スクール導入に向けた教育委員会・学校の取組  [Not invited]
    押田貴久
    日本教育学会第82回大会(東京都立大学)  2023/08
  • 押田貴久
    日本教育政策学会第30回大会自由研究発表  2023/07
  • 教育委員会による学校改善施策の事例研究 -大学院生の事例報告の分析をもとに-  [Not invited]
    押田貴久
    日本学校改善学会2023岐阜大会  2023/01
  • 押田貴久
    日本教育学会第81回大会(広島大学)  2022/08
  • 高知市における学校・地域の「プラットフォーム」化に向けた実践と課題  [Not invited]
    野村ゆかり; 押田貴久
    日本教育経営学会第62回大会(上越教育大学・オンライン大会)  2022/06
  • 市区町村教育長のリーダーシップと教育施策  [Not invited]
    押田貴久
    日本教育学会第80回大会  2021/08
  • 「社会に開かれた教育課程の実現」に向けた学校と地域の連携・協働 ー大人と子どもでつくる地域コミュニティ計画策定を起点にー  [Not invited]
    野村ゆかり; 押田貴久
    日本教育経営学会第61回大会(広島大学・オンライン大会)  2021/06
  • 押田貴久
    日本教育学会第79回大会  2020/08
  • 指導教諭の職務実態と課題(2):宮崎県における質問紙調査(教育委員会・大学等との関わり)をもとに  [Not invited]
    押田 貴久
    九州教育経営学会第103回定例研究会  2019/11
  • 指導教諭制度の現状と課題-都道府県・政令指定都市への質問紙調査をもとに-  [Not invited]
    押田 貴久
    日本教育政策学会第26回大会(秋田大学)  2019/07
  • 指導教諭の職務実態と課題(1):宮崎県における質問紙調査(校内での取組)をもとに  [Not invited]
    押田 貴久
    九州教育経営学会第102回定例研究会  2019/06

MISC

Research Grants & Projects

  • 学校園管理職を育成する研修プログラムの実装化
    共同研究
    Date (from‐to) : 2023/05 -2024/03 
    Author : 押田貴久; 堀内昭彦; 葛西耕介; 藤田亮; 品川隆一
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2023/03 
    Author : 押田 貴久
     
    2021(令和3)年度は,先の児玉科研の【追跡調査】を進めるとともに,外国語教育を中心に自治体独自カリキュラムの存続・廃止の実態を訪問調査を通じて確認した。 まず,文部科学省の資料より,教育課程特例校制度の現状を確認した。2021(令和3)年4月現在で,指定されている管理機関は207件,指定学校数は1,768校である。前年度の2020(令和2)年度4月時点で214件,1,868校となり,同じく2019(平成31)年4月時点では258件,2,434校であったことからさらなる減少傾向にある。特に小学校の外国語教育が本格実施となったことで,廃止する自治体・学校が多く見られる。中学校においても本格実施に伴う見直しが種々図られているが,「言語・コミュニケーション」と「地域学習」が今なお特別の教育課程として,設定されている。なお,存続・廃止の事例は地域の状況によって様々である。 例えば,宮崎県えびの市では,2008(平成20)年度から小学校全学年において「英会話科」を実施していたが,小学校低学年も予備時数(20時間)で実施することとなり,2020(令和2)年3月末で全小学校の指定を廃止している。しかし,中学校では学力向上の観点から英語科教員が「英語表現科」を担い,継続している。一方,沖縄県金武町では,小学校の「英語活動」は低学年においても継続的に実施しているが,学級担任とALTを中心に取り組まざるを得なかった中学校では「英会話科」を廃止している。 また,岩手県大槌町では,「ふるさと科」を教育課程特例校制度も一時利用したが,小中一貫教育の制度化により,現在では申請することなく,引き続き取り組んでいる。このように新学習指導要領以外の要因も考慮する必要があることが確認できた。 これらの訪問調査を踏まえ,質問紙調査の準備を進めた。
  • 学校園管理職を育成する研修プログラムの作成
    共同研究
    Date (from‐to) : 2022/04 -2023/03 
    Author : 押田貴久; 堀内昭彦; 葛西耕介; 渡邉耕太
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : HIWATASHI Madoka
     
    This study is based on the training of education administration professionals in Japan and the establishment of a training system, so that the education administration profession in Japan will be based on global standards, major countries (US, UK, Germany, Finland, and China), the system and system for training, the actual conditions of the curriculum and the practice of the teaching method have been clarified, and it has been made the task to obtain knowledge contributing to improvement and reform in Japan. (1) Development of diverse teaching and learning forms and their combinations, (2) formation of cohort awareness by joint education and learning, and (3) financial foundation and support are necessary as suggestions for future education administration professional training programs in Japan It is thought that.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : OSHIDA Takahisa
     
    This research arranges the placement status in order to investigate the career and the job actual situation of the leading teacher, and carries out a visit survey to the leading teacher (super teacher) in Miyazaki prefecture , I tried to grasp the career and duties placement of the leading teacher. In addition, questionnaire surveys were conducted for 47 prefectures and 20 designated cities nationwide, and questionnaire surveys for leading teacher in Miyazaki prefecture were also conducted. The placement rate of the leading teachers was as low as 37%, and it was confirmed that financial factors were large as the reason for the non-placement, and the chief teachers were placed preferentially. Some respondents said that it is difficult to find out the significance and effects of the placement of leading teachers, but the results of improving the teaching skills of their own teachers, revitalizing in-house research and in-school training, and promoting OJT are reported.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2014/03 
    Author : OSHIDA Takahisa
     
    The decentralization reform before 2000, the prefectural board of education is the subject of leadership administration, supervisors placement rate to the municipal board of education was less than 30%, but there is also the impact of municipal mergers, it is 61.6 percent in 2011 have. Education office is a branch office of the prefecture is consolidating while supervisors placement in the municipal board of education increases, is on a downward trend supervisors number of arrangement. Subject of government leadership is shifting to the city level, from prefecture & county-level office. To the faculty was responsible in the prefecture & the office level far "guidance and advice activities" of course "school management support", "planning and coordination of education policies of local governments own" is positioned as the duties of supervisors and even , promote curriculum reform of local government own, is working to improve academic achievement.

Teaching Experience

  • Comparative education policy theoryComparative education policy theory Hyogo University of Teacher Education
  • Class SeminarⅢClass SeminarⅢ Hyogo University of Teacher Education
  • Class SeminarⅡⅡClass SeminarⅡⅡ Hyogo University of Teacher Education


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.