Researchers Database

NARUMI Tomoyuki

FacultyLanguage Studies
PositionLecturer
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

Research funding number

  • 40736154

ORCID ID

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Foreign language education

Academic & Professional Experience

  • 2015/04 - Today  Hyogo University of Teacher EducationGraduate School of Education
  • 2014/08 - 2015/03  Kobe UniversitySchool of Languages and Communication
  • 2014/04 - 2015/03  Kindai UniversityFaculty of Agriculture
  • 2014/04 - 2015/02  Kobe UniversityInstitute for Promotion of Higher Education
  • 2014/04 - 2014/07  Kobe UniversityGraduate School of Intercultural Studies

Education

  • 2011/04 - 2014/03  神戸大学大学院 国際文化学研究科 博士課程後期課程
  • 2009/04 - 2011/03  神戸大学大学院 国際文化学研究科 博士課程前期課程
  • 2005/04 - 2009/03  Kobe City University of Foreign Studies  Faculty of Foreign Studies  Department of English Studies

Association Memberships

  • CIEC(コンピュータ利用教育学会)   American Association for Applied Linguistics (AAAL)   The Japan Association of English Teaching in Elementary Schools   The Linguistic Expression Society of Hyogo University of Teacher Education   The Japan Second Language Association   The Japan Association for Language Education and Technology, Kansai Chapter   The Japan Association of College English Teachers, Kansai Chapter   The Japan Society for Speech Sciences   Japanese Society for Language Sciences   The Japan Society of English Language Education   The Kansai English Language Education Society   

Published Papers

Books etc

  • Andrzej Cirocki; Mark Wyatt; Xuesong (Andy) Gao (ContributorChapter 12 Teachers as Continuously Developing Learners: Reflective Practice in the Graduate Schools of Teacher Education in Japan)Springer 2024/06 9789819726844 385 279-302
  • 文部科学省検定済教科書 CROWN Logic & Expression III(令和6年度版)
    横川 博一; 泉 美穂; 今井 裕之; 植木 美千子; 小橋 雅彦; 里井 久輝; 鳴海 智之; 宮崎 貴弘; 向井 透; 吉川 大二朗 (Joint work)三省堂 2024/03 9784385727790 123
  • 文部科学省検定済教科書 CROWN Logic & Expression II(令和5年度版)
    横川 博一; 泉 美穂; 今井 裕之; 植木 美千子; 小橋 雅彦; 里井 久輝; 鳴海 智之; 宮崎 貴弘; 向井 透; 吉川 大二朗 (Joint work)三省堂 2023/03 9784385727738 156
  • 文部科学省検定済教科書 CROWN Logic & Expression I(令和4年度版)
    横川 博一; 泉 美穂; 今井 裕之; 植木 美千子; 小橋 雅彦; 里井 久輝; 鳴海 智之; 宮崎 貴弘; 向井 透; 吉川 大二朗 (Joint work)三省堂 2022/03 9784385727677 148
  • 横川 博一; 定藤 規弘; 吉田 晴世 (Contributor第5章「外国語の文処理プロセスにおいて形態統語・意味情報はいかに利用されるか -眼球運動・事象関連電位からの検討-」)松柏社 2014/03 9784775402023 303 86-110

Conference Activities & Talks

  • 松田 充; 鳴海 智之
    未来教育セミナー 英語の学習者用デジタル教科書を活用した授業づくりと教員研修モデル ~4教育大学による実践研究の発表~  2024/08  公益財団法人 教科書研究センター
  • 教員養成課程における指導者用デジタル教科書を活用した小学校外国語科の授業づくりの指導 -模擬授業後のアンケート調査に基づく検討-  [Not invited]
    鳴海 智之
    第10回日中教師教育学術研究集会  2023/11
  • 鳴海 智之; 吉田 達弘
    電子情報通信学会 思考と言語研究会  2022/07
  • 森山 潤; 永田 智子; 吉川 芳則; 猪本 修; 上原 禎弘; 加藤 久恵; 淀澤 勝治; 鳴海 智之
    兵庫教育大学附属小学校 令和3年度研究発表大会 シンポジウム  2022/01
  • CIEC会誌『コンピュータ&エデュケーション』に採択されるために -研究と論文の質をいかに高めるか-  [Invited]
    横川 博一; 松下 慶太; 鳴海 智之; 寺尾 敦
    2020PCカンファレンス セミナー1  2020/08  コンピュータ利用教育学会(CIEC)
  • 鳴海 智之
    関西英語教育学会 第47回KELESセミナー シンポジウム  2019/12
  • 鳴海 智之
    日本ビジネスコミュニケーション学会2018年度第2回研究集会 合同開催 第152回次世代大学教育研究会 合同開催 教育の国際化研究会  2019/03
  • The Effects of Sentence Construction Familiarity on the Interaction Between Syntax and Semantics during L2 Sentence Comprehension  [Invited]
    HASHIMOTO Ken-ichi; NARUMI Tomoyuki; YOKOKAWA Hirokazu
    The 2018 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2018/03
  • 文構造親密度が日本人英語学習者の文理解処理に与える影響 ~相対的文構造親密度に関する一考察~  [Not invited]
    橋本 健一; 鳴海 智之; 籔内 智; 里井 久輝; 濱田 真由; 平野 亜也子; 兵頭 佳央理; 板東 美智子; 原田 康也; 横川 博一
    電子情報通信学会 思考と言語研究会  2017/12
  • 鳴海 智之
    ことばの科学会 オープンフォーラム2017(第9回年次大会)シンポジウム  2017/10
  • Building a Database of Sentence Construction Familiarity of Japanese EFL Learners: Pilot Study  [Not invited]
    YOKOKAWA Hirokazu; YABUUCHI Satoshi; SATOI Hisaki; BANDO Michiko; NARUMI Tomoyuki; HASHIMOTO Ken-ichi; HAMADA Mayu; HIRANO Ayako; HARADA Yasunari
    電子情報通信学会 思考と言語研究会  2017/07
  • NARUMI Tomoyuki; HASHIMOTO Ken-ichi; NAKANISHI Hiroshi; YOKOKAWA Hirokazu
    The 2017 conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2017/03
  • NARUMI Tomoyuki; HASHIMOTO Ken-ichi; NAKANISHI Hiroshi; YOKOKAWA Hirokazu
    電子情報通信学会 思考と言語研究会  2016/12
  • Exposure Effects on Sensitivity to Linguistic Information during Sentence Processing by Japanese Low-Proficiency EFL Learners: An ERP Study  [Invited]
    NARUMI Tomoyuki; YOKOKAWA Hirokazu
    The 2015 Conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2015/03
  • Sensitivity to Linguistic Information during Sentence Processing by Japanese Low-Proficiency EFL Learners: An ERP Study  [Invited]
    NARUMI Tomoyuki; NAGAI Chieko; MATSUMOTO Eriko; HAYASHI Ryoko; YOKOKAWA Hirokazu
    The 2014 Conference of the American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2014/03
  • 日本人英語学習者の言語情報への繰り返し接触が文処理に与える影響 -事象関連電位測定実験による検討-  [Not invited]
    鳴海 智之; 横川 博一
    電子情報通信学会 思考と言語研究会  2013/12
  • 日本人英語学習者の文処理時における言語情報への敏感さに熟達度が与える影響 -事象関連電位測定実験による神経脳科学的検討-  [Not invited]
    鳴海 智之; 長井 千枝子; 松本 絵理子; 林 良子; 横川 博一
    電子情報通信学会 思考と言語研究会  2013/08
  • Proficiency and Working Memory Effects on the Use of Animacy and Morphosyntactic Information in Comprehending Temporarily Ambiguous Sentences by Japanese EFL Learners: An Eye-tracking Study  [Invited]
    NARUMI Tomoyuki
    科研フォーラム:外国語運用能力の熟達化に伴う言語情報処理の自動化プロセスの解明  2013/06
  • 日本人英語学習者の一時的構造曖昧文の理解における有生性・動詞の形態統語情報の利用に熟達度・ワーキングメモリ容量が及ぼす影響 -眼球運動測定実験による心理言語学的検討-  [Not invited]
    鳴海 智之; 横川 博一
    電子情報通信学会 思考と言語研究会  2012/12
  • 中級熟達度の日本人英語学習者の文処理プロセスにおける意味・形態統語情報の利用とワーキングメモリ容量 -眼球運動測定に基づく検討-  [Not invited]
    鳴海 智之
    ことばの科学会平成24年7月研究例会  2012/07
  • 日本人英語学習者の文処理プロセスにおける意味・形態統語情報の利用とワーキングメモリ容量 -眼球運動測定に基づく検討-  [Invited]
    鳴海 智之; 横川 博一
    第37回全国英語教育学会山形研究大会  2011/08
  • 日本人英語学習者の文処理プロセスにおける意味・形態統語情報の利用 -眼球運動測定による検討-  [Invited]
    鳴海 智之; 横川 博一
    言語科学会第13回年次国際大会  2011/06

MISC

Awards & Honors

  • 2024/11 兵庫教育大学 ベストクラス(令和5年度開講科目)
     第二言語習得と外国語学習(昼間(他コース専門)) JPN others 
    受賞者: 鳴海 智之
  • 2021/09 外国語教育メディア学会(LET) 外国語教育メディア学会(LET)論文賞
     日本の高等学校での活用を想定したペア型スピーキングテストの開発 JPN official_journal 
    受賞者: 山本 大貴;近藤 暁子;鳴海 智之;多田 ウェンディ;吉田 達弘

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2023/04 -2028/03 
    Author : 今村 一博
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2021/04 -2026/03 
    Author : 横川 博一
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/06 -2025/03 
    Author : 横川 博一
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2018/04 -2024/03 
    Author : NARUMI Tomoyuki
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2015/04 -2019/03 
    Author : YOKOKAWA HIROKAZU; YABUUCHI Satoshi; HARDA Yasunari; SATOI Hisaki; BANDO Michiko; HASHIMONO Ken-ichi; NARUMI Tomoyuki
     
    This study is a pilot survey carried out with the goal of building a familiarity database on English “sentence construction” for Japanese EFL learners. Participants were then asked to evaluate the degree of familiarity with these sentence constructions on a 7-point scale (7: [Very familiar] to 1: [Never seen before]). As a result, the following was found: the familiarity differs depending on the category of an argument structure, and the familiarity with a verb is not necessarily correlated with the familiarity with its sentence construction; in some sentence constructions, familiarity varies depending on the tense and aspect, whereas in the other sentence constructions, it does not; the evaluation on the familiarity of sentence constructions varies greatly for each participant for some verbs, but not for the other verbs.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2019/03 
    Author : YOKOKAWA HIROKAZU; YAMATO Kazuhito; HAYASHI Ryoko; IKARI Yukio; SHIMADA Koji; NAKAGAWA Eri; NARUMI Tomoyuki; SAKAKIBARA Keiko; WATANBABE Hiroki; HAMADA Mayu
     
    This study discusses the findings of and focuses on the automatization of natural language processing, as well as the role played by the function of noticing, attention, and interactive alignment. Among the findings, this study identified that the phenomenon of syntactic priming-one of the mechanisms supporting the function of interactive alignment-also appears through spoken language production if the language is intelligible. While the degree of mapping of the syntactic and semantic structures of language comprehension varies on the learner's language proficiency, the abstract representation of syntactic structure can be acquired through repeated exposure of the same sentence structure by using the priming method. This may also make the progression of implicit learning possible, which handles syntactic structure and semantic roles.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : NARUMI Tomoyuki
     
    This study investigated automatization of syntactic processing and relationships between syntactic and semantic processing in Japanese EFL learners depending on their proficiency by changing the type of task they performed immediately after reading a sentence. Participants read sentences with phrase structure rule violations or with semantic violations and conducted one of the following three tasks: (1) a sentence correctness judgment task, (2) a grammaticality judgment task, and (3) a semantic judgment task. These tasks manipulated the participants’ focus on linguistic information. Results revealed that sentence processing in Japanese EFL learners is lexical-semantic driven when they do not pay attention to syntactic information, either because their syntactic processing mechanism may not activate or because they may not be able to use it efficiently.

Social Contribution

  • 兵庫教育大学附属中学校 英語部会 共同研究者
    Date (from-to) : 2021/06-Today
    Role : Consultant
    Category : Research advise
  • 兵庫教育大学附属小学校 英語部会 指導助言者
    Date (from-to) : 2021/04-Today
    Role : Consultant
    Category : Research advise
  • 教員研修プログラム「知っておきたい!小学校外国語科のデジタル教科書を活用した授業づくり」(自主研修,中堅教諭等資質向上研修)
    Date (from-to) : 2024/08
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Teachers
  • 教員免許状更新講習「ことばの理解・産出・学習の視点から考える英語科教育」(選択領域科目)
    Date (from-to) : 2021/08
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Teachers
  • 教員免許状更新講習「ことばの理解・産出・学習の視点から考える英語科教育」(選択領域科目)
    Date (from-to) : 2020/09
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Teachers
  • 教員免許状更新講習「ことばの理解・産出・学習の視点から考える英語科教育」(選択領域科目)
    Date (from-to) : 2019/10
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Teachers
  • 教員免許状更新講習「ことばの理解・産出・学習の視点から考える英語科教育」(選択領域科目)
    Date (from-to) : 2018/12
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Teachers
  • 中学校教諭二種免許状(英語) 免許法認定公開講座「英語科教育論」
    Date (from-to) : 2018/10
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Teachers
  • 教員免許状更新講習「ことばの理解・産出・学習の視点から考える英語科教育」(選択領域科目)
    Date (from-to) : 2016/10
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
    Teachers

Academic Contribution

Other link

researchmap



Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.