Researchers Database

ASAUMI Mayumi

FacultyFine Arts and Music
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/12

Researcher Information

Research funding number

  • 50533428

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula

Association Memberships

  • 大学美術教育学会   美術科教育学会   

Published Papers

  • A Preliminary Study on the STEAM Education at the Hyogo University of Teacher Education:Perspective from Arts & Humanities Working Group
    福本謹一; 田中雅和; 森田猛; 淺海真弓; 坂口真康
    兵庫教育大学学校教育学研究 34 59 - 72 2021/12
  • 伝統的なものづくりを自分の表現へと繋げる授業題材の開発について -日本とチェコの比較研究に基づく教材化の試み(平成 29 年度「理論と実践の融合」より) -
    淺海真弓
    兵庫教育大学研究紀要 56 21 - 30 2020/02 [Refereed]
  • 粘土造形と描画の発達段階の共通性等についての研究Ⅱ−立体と描画の人物表現,モデルの有無等を手掛かりに−
    淺海真弓
    美術教育学研究 33 - 40 2018/03 [Refereed]
  • 粘土造形と描画の発達段階の共通性等についての研究−立体の「クッキー表現」と描画の奥行き意識を手掛かりに−
    淺海真弓
    美術教育学研究 (49) 9 - 16 2017/03 [Refereed]
  • 基底線および基底線に依存した表現に関する研究−描画と立体表現の比較実験を通して−
    淺海真弓
    美術教育学研究 (48) 17 - 24 2016/03 [Refereed]
  • 幼児期における「見てかく絵」の研究−身近な人物の表現を手がかりに−
    淺海真弓
    美術教育学研究 (47) 15 - 22 2015/03 [Refereed]
  • 教育学部美術科における絵画・彫塑領域横断的授業「具象表現」の内容構想とプレ実験授業について
    淺海真弓
    大学美術教育学会誌 (45) 367 - 374 2013/03 [Refereed]
  • 造形素材を大切にする意識を育む授業の構想と実践−伝統的なものづくりを手がかりにして−
    淺海真弓
    大学美術教育学会誌 (44) 23 - 30 2012/03 [Refereed]
  • 小学校の美術鑑賞題材としての工芸分野の可能性 −兵庫陶芸美術館と県内小学校との連携の実践化−
    淺海真弓
    大学美術学会誌 (42) 7 - 13 2010/03 [Refereed]
  • 陶芸学習における「導入プログラム」の開発と実践について−小学校における陶芸学習の研究
    淺海真弓
    美術教育学 30 15 - 25 2009/03 [Refereed]

MISC

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2020/04 -2023/03 
    Author : 福本 謹一; 福田 隆眞; 村上 裕介; 佐藤 真帆; 淺海 真弓
     
    21年度の研究について、ヴィジュアル・リテラシー理論に関しては、福本・佐藤を中心としてヴィジュアル・リテラシー・ヨーロッパ共通参照枠CEFR-VL (Common European Framework of Reference for Visual Literacy, Wagner & Schonau 2016及びその改訂版についてその提案者であり海外研究協力者のシェーナウ氏の協力を得て、批判的考察を進めており、22年度にまとめる予定である。また海外の状況について、福田は中国のSTEAM教育に関連して20年度の報告に加え、STEAM教育を創造性開発の一部と位置付け、創造的思考の形成や多次元の思考モードの提供といった視点で考察したものを報告した。 STEAM教育関連では、STEAM教育に関する理論的背景、動向について文献研究による分析・考察を進め、その成果の一部を海外研究協力者と共有すると同時に「兵庫教育大学におけるSTEAM教育プログラムに関する予備的考察」に反映させた。 STEAM教育の教材開発に関連しては、村上・淺海を中心に主に伝統文化教育の視点で実践的な取り組みを行い、文理融合の観点から教材開発のモデル化に向けた開発視点を抽出する具体的なワークショップ等を通じて調査研究を行っている。具体的には、篠山チルドレンズミュージアムや兵庫陶芸美術館において、「やきものを変身させて音具を作ろう」「やきものをつなげて宝ものを作ろう!」などのワークショップを行い、デジタル的な処理を含めた要素は少ないものの芸術文化におけるブリコラージュ的な内容を教科等横断的な文理融合学習として展開してその有効性を検討している。また佐藤は、伝統文化教育に関連して教師視点に立つ伝統文化の基礎的な考え方、国際的な文化交流の課題等について報告している。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2015/04 -2019/03 
    Author : Asaumi Mayumi; Shiraishi Hajime; Fujio Minako; Onishi Hiroshi
     
    We made obvious that children's ability of three dimensional modeling and drawing develop with almost same steps until Schematic period from this study. After then these ability develop on each way. Specially, development of three dimensional modeling ability step is tendency to get stuck compared to drawing ability. Also, we confirmed special approach for children get stimulation to children’s drawing ability, for exsample, makeing imagination of side of objects. We found out children can be divided to some kind of cleating type even they in same period . some kind of children get good influence from observing of model, but other some type children get bad influence from it, some type children tend to like realistic representation, and some kind type children have good ability of deformation express. These situation confirmed in both three dimensional modeling and drawing.even so same period.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : TAKESHI MAESHIBA; HATSUDA Takashi; ASAUMI Mayumi
     
    I think that spread of present-day fine-arts expression is wonderful. However, in one side, the argument about fine-arts education has increased these days. What do we want to make studied at the fine-arts course of university of education? On this research, we tried construction of the lesson subject on the theme of concrete expression. And we showed the contents of practical skill, educational meaning, and the basic matters. Concrete expression exists in both the domains of painting and sculpture. Therefore, on this research, the researchers of each technical field cooperated and considered the similarity of both domains the contemporary meanings of the concreteness expression in fine-arts education.


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.