Researchers Database

FUJIWARA Kazumasa

FacultySchool Psychology,Developmental Science and Health Education
PositionProfessor
Mail
HomepageURL
Birthday
Last Updated :2025/04/16

Researcher Information

Research funding number

  • 20812077

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Educational psychology
  • Humanities & social sciences / Social psychology

Academic & Professional Experience

  • 2025/04 - Today  兵庫教育大学大学院学校教育研究科教授
  • 2023/10 - Today  兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 Dマル合教員
  • 2020/01 - Today  千葉大学子どものこころの発達教育研究センター客員研究員
  • 2022/04 - 2025/03  兵庫教育大学大学院学校教育研究科准教授
  • 2019/04 - 2022/03  Nagasaki University of Foreign Studies外国語学部准教授
  • 2016/04 - 2019/03  Nagasaki University of Foreign Studies外国語学部専任講師
  • 2015/10 - 2017/03  Waseda UniversityComprehensive Research Organization招聘研究員

Education

  •        - 2015/10  Waseda University  Graduate School of Education  教育基礎学専攻(博士後期課程)
  •        - 2008/03  Tsuru University  文学研究科  臨床教育実践学専攻
  •        - 2006/03  Tsuru University  Tsuru University  Tsuru University

Association Memberships

  • 日本心理学会   日本教育心理学会   日本カウンセリング学会   日本学校メンタルヘルス学会   日本学級経営心理学会   日本教育カウンセリング学会   日本学校カウンセリング学会   日本学校教育相談学会   

Published Papers

  • 小学生の友人関係および学習に対する意欲と学校適応との関連—学級集団の状態を考慮した検討—
    藤原和政; 川俣理恵
    学校カウンセリング研究 2025 [Refereed]
  • 単学級に在籍している児童のスクールモラールの縦断的変化 ―心理教育的援助サービスの段階に注目して―
    川俣理恵; 藤原和政; 木村佳穂
    教育カウンセリング研究 2025 [Refereed]
  • 養護教諭による児童生徒の心の健康問題の早期発見に関する文献検討
    宮脇智子; 藤原和政; 樋口雪子; 清水菜月; 岡井千沙子
    ヒューマンケア研究学会誌 15 29 - 34 2024/12 [Refereed]
  • Shoichi Ohashi; Yuko Urao; Kazumasa Fujiwara; Takako Koshiba; Shin-ichi Ishikawa; Eiji Shimizu
    BMC Psychiatry Springer Science and Business Media LLC 24 (1) 2024/11 [Refereed]
  • 高等学校中途退学とソーシャルスキルの関連 ――学校生活満足度を媒介とした検討――
    藤原和政; 西村多久磨; 福住紀明
    心理学研究 95 (2) 109 - 118 2024/06 [Refereed]
  • 小中学生におけるソーシャルスキルの個人内パターンーーデータの二次分析を通してーー
    福住紀明; 西村多久磨; 村上達也; 藤原和政
    学校カウンセリング研究 24 15 - 25 2024/03 [Refereed]
  • 教員における部活動に対するやりがい感,負担感とバーンアウトとの関連‐種目経験に着目した検討‐
    藤原和政; 川俣理恵
    学校メンタルヘルス 26 (2) 181 - 188 2024/02 [Refereed]
  • 中学生のソーシャルスキルと学校適応との関連――自己評定と教師評定による検討――
    藤原和政; 西村多久磨; 村上達也; 福住紀明
    心理学研究 94 (1) 12 - 21 2023/04 [Refereed]
  • 教員養成課程の大学生に対するブリーフミーティングの効果―アクティブ・ラーニングによる実践―
    西村多久磨; 村上達也; 藤原和政; 福住紀明
    福山市立大学教育学部研究紀要 11 59 - 69 2023/03
  • クロスインフォーマントアセスメントによるソーシャルスキルの測定:中学生のソーシャルスキルと学校適応との関連
    西村多久磨; 藤原和政; 福住紀明; 村上達也
    学校カウンセリング研究 23 35 - 44 2023/03 [Refereed]
  • 学級集団の状態とスクール・モラールとの関連-スクールエンゲージメントに注目した検討-
    藤原和政; 川俣理恵; 粕谷貴志
    学校カウンセリング研究 23 1 - 8 2023/03 [Refereed]
  • 水谷明弘; 藤原和政; 川俣理恵
    名古屋産業大学論集 名古屋産業大学 39 (39) 33 - 38 1346-2237 2023/02
  • Fujiwara Kazumasa; Kawamata Rie
    The Japanese journal of psychology The Japanese Psychological Association 93 (6) 559 - 565 0021-5236 2023/02 [Refereed]
  • 部活動とスクールエンゲージメントとの関連ー中学生の部活動への積極性に着目した検討ー
    藤原和政; 川俣理恵
    学校メンタルヘルス 25 (2) 227 - 233 2023/02 [Refereed]
  • 単位制高等学校における学校生活満足度の縦断的変化
    藤原和政; 川俣理恵; 粕谷貴志
    心理学研究 93 (5) 419 - 426 2022/12 [Refereed]
  • 学級単位の集団ソーシャルスキル・トレーニングの効果検証 ―心理教育的援助サービスの段階を考慮した検討―
    藤原和政
    兵庫教育大学学校教育学研究 35 15 - 21 2022/11
  • 部活動への積極性は適応的な学校生活を規定するか‐中学校運動部活動を対象にした検討‐
    藤原和政; 川俣理恵
    学校メンタルヘルス 25 (1) 33 - 39 2022/07 [Refereed]
  • 中学生のソーシャルスキルと学校適応問題―学校生活満足度,自尊感情,抑うつ,攻撃性との関連―
    西村多久磨; 藤原和政; 村上達也; 福住紀明
    心理学研究 93 (2) 161 - 167 2022/06 [Refereed]
  • 中学生におけるソーシャルスキルの縦断的変化と軌跡パターンに関する研究―学校生活満足度に着目して―
    西村多久磨; 福住紀明; 藤原和政; 村上達也
    学校カウンセリング研究 22 7 - 16 2022/03 [Refereed]
  • 児童のソーシャルスキルと学級生活満足度との関係ー教師評定によるソーシャルスキルの測定ー
    藤原和政; 西村多久磨; 福住紀明; 村上達也; 河村茂雄
    教育心理学研究 69 (1) 10 - 25 2021/04 [Refereed]
  • 仲間指名法による児童のソーシャルスキルの測定
    西村多久磨; 村上達也; 福住紀明; 藤原和政
    学校カウンセリング研究 21 9 - 19 2021/03 [Refereed]
  • 中学生における学習プロフィールと登校嫌悪感との関連ー学習意欲とメタ認知的方略に注目してー
    藤原和政; 川俣理恵; 木村佳穂
    日本学校心理士会年報 (13) 73 - 81 2021/03 [Refereed]
  • 中学校運動部活動における顧問教師の指導と部活動集団凝集性との関連
    藤原和政; 川俣理恵
    学校メンタルヘルス 23 (2) 166 - 172 2020/12 [Refereed]
  • 中学生用スクールエンゲージメント尺度の作成
    藤原和政
    心理学研究 91 (2) 125 - 132 2020/06 [Refereed]
  • 道徳教育の指導方法と留意点
    藤原和政; 福住紀明
    高知大学学校教育研究 (2) 67 - 76 2020/03
  • 総合的な学習の時間および特別活動で育成を目指す資質・能力
    藤原和政; 福住紀明
    高知大学学校教育研究 (2) 59 - 66 2020/03
  • 中学校におけるグループ学習の実践効果検証ーソーシャルスキルの様態に注目した検討ー
    藤原和政; 川俣理恵; 田邊昭雄
    学校カウンセリング研究 20 23 - 31 2020/03 [Refereed]
  • 教職課程を受講する大学生の教職に対する不安の探索的検討
    藤原和政; 川俣理恵; 福住紀明
    教育カウンセリング研究 10 (1) 41 - 46 2020/01 [Refereed]
  • 中学校部活動顧問教師のやりがい感と負担感を測定する尺度の作成
    藤原和政;川俣理恵
    学校メンタルヘルス 22 (2) 185 - 195 2019/12 [Refereed]
  • 高校生におけるソーシャルスキルと学校生活満足度との関連ー学校の特性の視点からー
    藤原和政;河村茂雄
    カウンセリング研究 51 (3) 157 - 167 2019/02 [Refereed]
  • 視点取得はソーシャルスキルの変化を予測するか―親和動機の調整効果―
    藤原和政; 西村多久磨; 福住紀明; 河村茂雄
    心理学研究 89 (6) 562 - 570 2019/02 [Refereed]
  • 大学生におけるソーシャルスキルと友人関係に対する動機づけとの関連―縦断調査を用いた検討―
    藤原和政; 福住紀明
    学校カウンセリング研究 18・19 (1) 17 - 24 2018/12 [Refereed]
  • 道徳教育の変遷と今後の展望
    藤原和政
    長崎外大論叢 22 (1) 1 - 8 2018/12
  • 進路意識に対するソーシャルスキルの調整効果の検討
    藤原和政; 河村茂雄
    教育カウンセリング研究 9 (1) 1 - 8 2018/12 [Refereed]
  • ソーシャルスキルの縦断的変化―中学生を対象として―
    西村多久磨; 福住紀明; 藤原和政; 河村茂雄
    心理学研究 89 (1) 29 - 39 2018/04 [Refereed]
  • いじめ被害の縦断的変化―様態に着目した検討―
    藤原和政; 川俣理恵; 水谷明弘
    名古屋産業大学論集 32 (1) 21 - 26 2018/03
  • Takuma Nishimura; Noriaki Fukuzumi; Shigeo Kawamura; Kazumasa Fujiwara
    Shinrigaku Kenkyu Japanese Psychological Association 89 (1) 29 - 39 0021-5236 2018
  • 高校生における学校適応とスクール・モラールとの関連に基づく心理教育的援助の方向性の検討
    藤原和政; 河村茂雄
    教育カウンセリング研究 8 (1) 33 - 42 2017/12 [Refereed]
  • 高等学校における教師の指導行動とスクール・モラールとの関連
    藤原和政; 川俣理恵; 河村茂雄
    学校カウンセリング研究 17 (1) 21 - 29 2017/12 [Refereed]
  • 西村多久磨; 福住紀明; 藤原和政; 河村茂雄
    心理学研究 日本心理学会 88 (2) 162 - 169 0021-5236 2017/06 [Refereed]
  • 中途退学者の多い高等学校における特別支援教育プログラムを活かした実践―ユニバーサル予防の視点の援用―
    藤原和政; 田邊昭雄
    学校教育相談研究 27 (1) 13 - 23 2017/06 [Refereed]
  • 保育士養成校に在籍する専門学校生に対するCATSの効果検証
    藤原和政; 河村茂雄; 川俣理恵
    カウンセリング研究 50 (1) 13 - 22 2017/02 [Refereed]
  • 福住紀明; 藤原和政; 粕谷貴志; 山口正二
    学校カウンセリング研究 日本学校カウンセリング学会 16 (1) 33 - 42 1345-3068 2016/03 [Refereed]
  • 藤原和政; 河村茂雄
    学校カウンセリング研究 日本学校カウンセリング学会 16 (1) 17 - 22 1345-3068 2016/03 [Refereed]
  • 藤原和政; 河村茂雄
    カウンセリング研究 日本カウンセリング学会 49 (1) 22 - 30 0914-8337 2016/02 [Refereed]
  • 高校生における学校適応と友人関係形成意欲,学習意欲との関連
    藤原和政; 河村茂雄
    早稲田大学大学院教育学研究科紀要 22 (2) 73 - 82 2015/03
  • 高校生における学校適応とスクール・モラールとの関連―学校タイプの視点から―
    藤原和政; 河村茂雄
    カウンセリング研究 47 (4) 196 - 203 2014/11 [Refereed]
  • 藤原和政
    学級経営心理学研究 日本学級経営心理学会 3 (1) 75 - 85 2186-8751 2014/04 [Refereed]
  • 河村茂雄; 武蔵由佳; 藤原和政
    学級経営心理学研究 日本学級経営心理学会 3 (1) 52 - 65 2186-8751 2014/04 [Refereed]
  • 高等学校教育における学校不適応問題への対応の変遷
    藤原和政; 河村茂雄
    早稲田大学大学院教育学研究科紀要 21 (2) 71 - 81 2014/03
  • 藤原和政; 河村茂雄
    学級経営心理学研究 日本学級経営心理学会 1 (1) 13 - 20 2186-8751 2012/04 [Refereed]
  • 高校生の学校適応を促進するための援助に関する研究―学校タイプ,学校生活満足度の視点から―
    河村茂雄; 藤原和政
    学校心理学研究 10 (1) 53 - 62 2010/03 [Refereed]

Books etc

Conference Activities & Talks

  • 中学校教師のやりがい感とバーンアウトとの関連(1)―学級担任の有無に注目した検討—
    川俣理恵; 藤原和政
    日本学校メンタルヘルス学会第28回大会  2024/11
  • 中学校教師のやりがい感とバーンアウトとの関連(2)―プロフィールに注目した検討—
    藤原和政; 川俣理恵
    日本学校メンタルヘルス学会第28回大会  2024/11
  • 中学校におけるスクールエンゲージメントの縦断的変化
    藤原和政
    日本教育心理学会第66回大会  2024/09
  • ソーシャルスキルの個人内パターンと学級生活満足 度との関連(1)―小学生を対象として―
    西村多久磨; 福住紀明; 藤原和政; 村上達也
    日本教育心理学会第66回大会  2024/09
  • ソーシャルスキルの個人内パターンと学級生活満足 度との関連(2)―中学生を対象として―
    福住紀明; 西村多久磨; 村上達也; 藤原和政
    日本教育心理学会第66回大会  2024/09
  • 小学5年生から中学2年生におけるレジリエンススキ ルの縦断的変化の検討
    小林朋子; 藤原和政; 五十嵐哲也
    日本教育心理学会第66回大会  2024/09
  • スクールエンゲージメントのプロフィールに関する研究
    藤原和政
    日本心理学会第88回大会  2024/09
  • 小学5年生から中学1年生における不登校傾向の縦断的変化の検討
    五十嵐哲也; 小林朋子; 藤原和政
    日本カウンセリング学会第56回大会  2024/07
  • 小学5年生から中学2年生におけるレジリエンススキルの性差の検討
    小林朋子; 藤原和政; 五十嵐哲也
    日本カウンセリング学会第56回大会  2024/07
  • Feasibility study of an e-learning version of the “Journey of the Brave (JOB)” universal anxiety prevention program in Japan
    Shoichi Ohashi; Yuko Urao; Kazumasa Fujiwara; Takako Koshiba; Eiji Shimizu
    The 8th Asian CBT Congress  2024/03
  • The cognitive behavioral program for anxiety “Journey of the Brave” for elementary school students -A pilot study on children’s and parents’ evaluation of the program -
    Shiori Baba; Yuko Urao; Kazumasa Fujiwara; Eiji Shimizu
    The 8th Asian CBT Congress  2024/03
  • ソーシャルスキルの個人内パターン(1)小学生の場合
    福住紀明; 藤原和政; 西村多久磨; 村上達也
    日本心理学会第87回大会  2023/09
  • ソーシャルスキルの個人内パターン(2)中学生の場合
    藤原和政; 福住紀明; 村上達也; 西村多久磨
    日本心理学会第87回大会  2023/09
  • 中学生における学校生活満足度とスクールエンゲージメントとの関連  [Not invited]
    藤原和政
    日本カウンセリング学会第55回大会  2023/08
  • スクールエンゲージメントと学校適応との関連―短期縦断的検討―
    藤原和政
    日本心理学会第86回総会  2022/09
  • スクールエンゲージメントと登校嫌悪感との関連
    藤原和政
    日本教育心理学会第64回総会  2022/08
  • Cognitive Behavioral Therapy-based Anxiety Prevention Program for Japanese Elementary School Children: A Replication Quasi-experimental Study
    Kaichi, I; Urao, Y; Fujiwara,K; Koshiba, T; Shimizu, E
    The 7th Asian Cognitive Behavior Therapy (Asian CBT) Conference  2021/06
  • ソーシャルスキルが学校適応を促進するプロセスについての一検討
    藤原和政; 粕谷貴志
    日本教育心理学会第61回総会  2019/09
  • 大学生における親和動機とソーシャルスキルの関連―縦断調査を用いた検討―
    藤原和政
    日本カウンセリング学会第50回大会  2017/09
  • 保育士養成校におけるSSTの効果を高める要因の検討
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第49回大会  2016/08
  • 高等学校の特性と友人・学習意欲との関連についての検討
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第56回総会  2014/11
  • 高校生における学校適応と友人・学習に対する意欲との関連についての一検討
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第47回大会  2014/08
  • 高校生の学校適応と社会的ひきこもり傾向との関連についての一検討
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第46回大会  2013/09
  • A study of Relationship Between School Adjustment and Teachers’ Peculiar Belief in Japanese High School Students and Class Teachers
    Fujiwara, K; Kawamura, S
    The 4th Asian Cognitive Behavior Therapy Conference  2013/08
  • 高校生用社会的ひきこもり傾向測定尺度作成の試み
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第55回総会  2013/08
  • 高校生におけるソーシャル・スキルの活用バランスの検討―学校タイプの視点から―
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第54回総会  2012/11
  • ソーシャル・スキルが学校適応に与える影響についての検討―学校タイプの視点から―
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第45回大会  2012/10
  • 中学生に対する学級単位の集団ソーシャル・スキルトレーニングとスクール・モラールとの関連
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第44回大会  2011/09
  • 中学生に対する学級単位の集団ソーシャル・スキルトレーニングの効果―生徒の援助レベルに着目した検討―
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第53回総会  2011/07
  • 高校生における部活動への参加の有無とソーシャル・スキルとの関連
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第43回大会  2010/09
  • 高校生における部活動への参加の有無とスクール・モラールとの関連
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第52回総会  2010/08
  • 中学生に対する学級ソーシャル・スキルプログラムの実践的検討
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第51回総会  2009/09
  • 高校生のスクール・モラールについての検討―学校タイプの観点から―
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第41回大会  2008/11
  • スクール・モラールが学校適応感に与える影響についての一考察
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第50回総会  2008/10
  • 高校生のソーシャル・スキルの実態―学校格差の観点から―
    藤原和政; 河村茂雄
    日本カウンセリング学会第40回大会  2007/11
  • 高校生のソーシャルスキルの変化と学級適応感の変化についての一考察
    藤原和政; 河村茂雄
    日本教育心理学会第49回総会  2007/09

MISC

  • 「勇者の旅」プログラムの効果検証の取り組み
    藤原忠雄; 藤原和政  子どもみんなプロジェクト 第二期事業成果報告書  46  -48  2025/02
  • 関係機関との連携を生かした生徒指導の推進
    藤原和政  月間兵庫教育  4  -7  2022/12
  • 学級経営心理学による問題行動の「見方・考え方」
    藤原和政  指導と評価  21  -23  2017/08

Awards & Honors

  • 2025/04 兵庫教育大学教職員表彰
     
    受賞者: 藤原和政
  • 2024/11 日本学校メンタルヘルス学会 最優秀論文賞(理事長賞)・中島一憲賞
     
    受賞者: 藤原和政;川俣理恵
  • 2018/09 長崎外国語大学 2017年度ベストティーチャー賞
     
    受賞者: 藤原 和政
  • 2017/09 日本カウンセリング学会 学校カウンセリング松原記念賞
     
    受賞者: 藤原和政
  • 2017/08 日本学校教育相談学会 小泉英二記念賞
     
    受賞者: 藤原和政
  • 2013/09 日本カウンセリング学会 大会発表継続賞
     
    受賞者: 藤原和政

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2024/04 -2028/03 
    Author : 福住 紀明; 西村 多久磨; 村上 達也; 藤原 和政
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2024/04 -2027/03 
    Author : 藤原 和政; 川俣 理恵; 粕谷 貴志
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2024/04 -2027/03 
    Author : 小林 朋子; 五十嵐 哲也; 藤原 和政; 渡邊 弥生
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2026/03 
    Author : 川俣 理恵; 水谷 明弘; 藤原 和政
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 若手研究
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 藤原 和政
     
    初年度は,学級集団の状態,教育成果,スクールエンゲージメントとの関連について,2回の調査を実施,横断的,縦断的な視点より検討を行った(研究1)。調査結果については,現在も分析中ではあるが,上記の要因については,横断的,縦断的にも関連が認められることが明らかになった。この他にも,スクールエンゲージメントは3つの因子から構成されているため,各因子と教育成果との関連の詳細について,分析,検討を継続している。 また,次年度の研究計画を遂行するための予備調査として,複数人の学級担任から学級経営方針や,その指導方針を実施するために行った指導行動などについても聞き取り調査を実施した。この結果については,現在,整理中である。 そして,調査対象校との打ち合わせにおいて,部活動集団との関連についても検討を行えることとなった。具体的な調査項目として,生徒に対しては,部活動集団に対する積極性,凝集性などであり,顧問教師には,顧問を担当する上でのやりがいやストレス,指導方針などである。学校教育において,生徒が所属する集団として学級集団はもとより,部活動集団も重要な所属集団になりうると考えられる。そのため,部活動集団との関連についても検討を行うことで,より有用な研究知見を見出せるのではないかと予想している。 なお,初年度の調査協力校には次年度の調査実施についても内諾を得られている。 以上のように,当初の計画とは異なる部分が生じたものの,それは本研究をより深めるものであると考えている。さらに,次年度の調査実施に向けても,順調な状況にあると考えられる。
  • 小中学生のソーシャルスキルと学校適応に関する縦断的研究
    長崎外国語大学:研究奨励費:
    Date (from‐to) : 2017 -2019 
    Author : 藤原 和政
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : SHIGEO Kawamura; MUSASHI Yuka; FUJIWARA Kazumasa; ONODERA Masami; KAWAMATA Rie
     
    This study revealed the state image of class groups that improves junior high school students’ motivation for learning, friendship formation, class activity, and for their future career path. Furthermore, the study also revealed that the factors to organize the good state of class group are illustrated by the following 10 functions: group morale, uniformity (group norm and routing activity), altruism, group function (Performance-Maintenance), group pressure and group-identification (child-child, child-teacher and child-group). These 10 class group functions are arranged based on the process of class group development, followed by the examination of procedure and instruction to foster class group more effectively, and guideline of class group management for teachers is created.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : KAWAMURA Shigeo
     
    This research found that elementary school students' school morale with regard to learning, formation of friendships, classroom activities, positive methods and skills for raising morale, and school adaptation was influenced by the characteristics of the classroom groups to which the students belonged. Additionally, the characteristics of classroom groups that enhance the effects of school education were determined by examining the educational action that occurs when students interact in classroom groups. Two factors."level of group identification" and "level of educational interaction in a classroom group". were taken into account.

Social Contribution

  • 兵庫県立伊和高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2024/12/11
    Role : Lecturer
  • 日本学校心理士会千葉支部・日本学校教育相談学会千葉県支部 研修会
    Date (from-to) : 2024/11/24
    Role : Lecturer
  • 兵庫県立姫路飾西高校 出前講座
    Date (from-to) : 2024/11/07
    Role : Lecturer
  • 日本学校心理士会2024年度大会 准士研修
    Date (from-to) : 2024/10/24
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 日本学校心理士会
  • 日本学校教育相談学会 第25回夏季ワークショップ
    Date (from-to) : 2024/08/10
    Role : Lecturer
  • 不登校の未然防止と不登校児童生徒への早期支援の在り方について
    Date (from-to) : 2024/07/11
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 長崎県教育センター
  • 日本学校心理士会千葉支部研修会
    Date (from-to) : 2023/12/16
    Role : Lecturer
  • 兵庫県立姫路飾西高校 出前講座
    Date (from-to) : 2023/11/09
    Role : Lecturer
  • 加西市立総合教育センター研修講座兼北播磨広域定住自立圏共生ビジョン連携講座 良好な学級集団の育成
    Date (from-to) : 2023/08/04
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 加西市立総合教育センター
  • 兵庫教育大学教員研修プログラム 学級集団づくりに活用するグループアプローチ
    Date (from-to) : 2023/07/29
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 兵庫教育大学
  • 児童生徒理解,寄り添った指導
    Date (from-to) : 2023/07/24
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 姫路市教育委員会
  • 日本学校心理士会千葉支部研修会
    Date (from-to) : 2023/06/17
    Role : Lecturer
  • 兵庫県立姫路飾西高校 出前講座
    Date (from-to) : 2022/11/10
    Role : Lecturer
    Category : Visiting lecture
  • 学校カウンセリング研修講座 児童生徒の心に寄り添う具体的支援
    Date (from-to) : 2022/07/13
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 長崎県教育センター
  • 神村学園高等部 出前講義
    Date (from-to) : 2021/12/13
    Role : Lecturer
  • 教員免許更新講習【選択必修】学級集団づくりに活用するグループアプローチ
    Date (from-to) : 2017/08-2021/08
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 長崎外国語大学
  • 学校カウンセリング研修講座 児童生徒の心に寄り添う具体的支援
    Date (from-to) : 2021/07/08
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 長崎県教育センター
  • 時津町教育委員会外部評価委員
    Date (from-to) : 2020/04-2021/03
    Role : Consultant, Report author
  • 神村学園高等部 出前講義
    Date (from-to) : 2020/11/18
    Role : Lecturer
  • 福岡県立山門高等学校 出前講義
    Date (from-to) : 2020/08/05
    Role : Lecturer
  • 養護教諭・保健主事・教育相談担当者のための学校カウンセリング研修講座
    Date (from-to) : 2019/07/26
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 長崎県教育センター
  • 福岡市立西陵高等学校 出前講義
    Date (from-to) : 2019/07/14
    Role : Lecturer
  • 北九州市立大学学生サポート委員会研修会
    Date (from-to) : 2018/03/09
    Role : Lecturer
  • 第45回九州地区学生指導研究集会 講演
    Date (from-to) : -2017/09/07
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 九州地区学生指導協議会
  • 千葉県学校カウンセリング専門講座
    Date (from-to) : 2010/08-2017/08
    Role : Lecturer
  • 三重県立四日市高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2015/02/20
    Role : Lecturer
  • 千葉県高等学校長協会生徒指導委員会研修会
    Date (from-to) : 2014/10/31
    Role : Lecturer
  • 千葉県木更津市立鎌足中学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2014/08/08
    Role : Lecturer
  • 国立高等専門学校機構米子工業高等専門学校 FD研修会
    Date (from-to) : 2014/07/14
    Role : Lecturer
  • 宮城県蔵王高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/09/24
    Role : Lecturer
  • 千葉県立船橋北高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/09/02
    Role : Lecturer
  • 流通経済大学付属柏高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/08/29
    Role : Lecturer
  • 千葉県館山市立神戸小学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/08/26
    Role : Lecturer
  • 千葉県茂原市立緑ヶ丘小学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/08/06
    Role : Lecturer
  • 千葉県館山市立西岬小学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/08/05
    Role : Lecturer
  • 千葉県館山市立館山第一中学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/08/05
    Role : Lecturer
  • 千葉県南房総市立南小学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2013/07/30
    Role : Lecturer
  • 千葉県高等学校長協会生徒指導委員会研修会
    Date (from-to) : 2013/06/26
    Role : Lecturer
  • 千葉県木更津市立畑沢小学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2012/08/03
    Role : Lecturer
  • 東京都狛江市 和泉小学校・狛江第三中学校 合同研修会
    Date (from-to) : 2012/07/30
    Role : Lecturer
  • 国立高等専門学校機構米子工業高等専門学校 FD研修会
    Date (from-to) : 2012/07/10
    Role : Lecturer
  • 千葉県木更津市立太田中学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2012/06/13
    Role : Lecturer
  • 千葉県立船橋啓明高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2011/10/17
    Role : Lecturer
  • 千葉県浦安市立堀江中学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2011/10/03
    Role : Lecturer
  • 千葉県いすみ市立浪花小学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2011/05/30
    Role : Lecturer
  • 千葉県立船橋旭高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2010/11/25
    Role : Lecturer
  • 千葉県立船橋西高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2010/11/18
    Role : Lecturer
  • 千葉県立船橋法典高等学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2010/03/16
    Role : Lecturer
  • 千葉県浦安市立日の出中学校 校内研修会
    Date (from-to) : 2009/08/21
    Role : Lecturer
  • 千葉県高等学校教育研究会教育相談部会 研修会
    Date (from-to) : 2009/08/19
    Role : Lecturer

Others

  • 2020/01 - Today 学校心理士(第235966号)
  • 2019/02 - Today 公認心理師(第2795号)
  • 2017/04 - Today 学校カウンセラー(第1401号)
  • 2011/07 - Today ガイダンスカウンセラー(第11040635号)
  • 2008/08 - Today 上級教育カウンセラー(第3104002号)


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.